Românul este, aproape prin definiţie, cel care îşi urăşte vecinul pentru că are o capră mai curată. Nu contează că vecinul o spală sau că are o curte cu mai puţin noroi, capra vecinului trebuie să moară. Iar acum, că am generalizat cu atîta lejeritate, prevăd o serie de înjurături. În fine, important e că am făcut introducerea. Acum să trecem la ce ne doare.
Marian Cozma a fost handbalist. A fost înjunghiat în Ungaria, într-o seară, în faţa unei cîrciumi. Toată lumea a făcut spume, toată lumea s-a revoltat. Cum adică, nişte ţigani unguri au ucis un român? Vai! Nu se poate! Şi asta în contextul în care ţigani români ucid cu sînge rece în alte ţări, în contextul în care români sînt ucişi de ţigani români şi nimeni nu face scandal, toată lumea se limitează la a spune “Vai, dragă, ai auzit? Nişte ţigani au omorît un român” şi la a răspunde “Eh, să-i fie ţărîna uşoară, cine l-a pus să se ia cu ţiganii?“.
De Marian Cozma nu ştiu dacă am auzit de trei ori în ultimii ani. Nu mă uit la competiţii sportive, prin urmare am auzit de el, cel mai probabil, prin vreo ediţie a ştirilor sportive. Şi atunci, cel mai probabil, din vreo “greşeală” a reporterului, care n-a reuşit să stea de vorbă cu antrenorul naţionalei. De Marian Cozma au auzit, probabil, doar cei care urmăresc meciurile de handbal. Restul românilor habar n-au avut, vreodată, cine a fost omul ăsta.
Un român a fost înjunghiat mortal în Ungaria. Imediat, românul de care nu au auzit decît cei interesaţi a devenit, post-mortem, cel mai cunoscut om al ţării, o vedetă naţională, deşi nimeni nu l-a cunoscut pînă atunci. O întreagă Românie a intrat în doliu, o întreagă Românie îl deplînge pe cel care a fost. Dar pe ceilalţi români omorîţi de ţigani, în România, cine îi deplînge în afară de familie şi prieteni? Ah, nimeni?
Sînt aproape sigur că, în afară de fanii echipei de handbal din Ungaria, unde a jucat românul, ceilalţi maghiari au ieşit în stradă şi s-au simţit, dintr-o dată, datori să aprindă o lumînare mai degrabă dintr-un sentiment de vină sau, de ce nu, poate ca să arate un strop de solidaritate faţă de un neam – adică cel românesc – ce nu-i suportă. Un fel de spălare a unor păcate inexistente. Românii, însă, au ieşit în stradă şi s-au revoltat din cauză că tocmai maghiarii, cei pe care nu-i suportă din cauză că “vor Ardealul”, au fost mai uniţi cînd a fost vorba de un român.
Dacă mîine aş pleca în Franţa, să zicem, iar un marocan m-ar înjunghia mortal, pe cît punem pariu că nu s-ar revolta nimeni? Tot românul ar băga la cap un singur lucru: nu e bine să te duci în Franţa şi să umbli prin zonele prin care există marocani, nu discuţi cu marocani, te fereşti de ei.
Cam asta se întîmplă la noi. Este o dovadă incontestabilă de ipocrizie. Toată România îl cunoaşte pe Adrian Mutu, puţini sînt cei care au au auzit de Marian Cozma. Cu toate astea, pentru o săptămînă, Marian Cozma a fost cea mai mare vedetă a României. Şi atunci, mă întreb: unde au fost românii atunci cînd au murit alţii, mult mai cunoscuţi? Şi de ce tocmai acum, cînd e vorba de un român mai puţin cunoscut, au ieşit atît de mulţi în stradă? Poate din cauză că s-au simţit vinovaţi că vecinii l-au respectat şi apreciat mai mult pe unul de-al lor? Poate din cauză că au vrut să arate că sînt mai buni decît ei? Oare nu e asta dovada supremă de ipocrizie?
Irina @ 16.2.2009, 11:09 am
Ai dreptate in ceea ce priveste ipocrizia. Pe mine insa ma enerveaza cel mai mult atitudinea de sclavi adoptata de romani – ‘ce i-a trebuit sa se ia cu tiganii?’ sau ‘era sportiv, stii ca astia-s aroganti, sigur a cautat-o’. Frate, cu gandirea asta am ajuns sa ne fie frica sa PROTESTAM atunci cand vedem ca unul ne fura din geanta. D-aia nu intervine nimeni atunci cand un tigan bate o batrana pe strada. D-aia ni se da in cap si lumea STA si se uita! O sa ajungem sa fim condusi de tigani pentru ca altfel o sa fim omorati si in loc sa se vorbeasca despre EROISM, se va vorbi despre tampenia de a te lua cu tiganii :|. Mi se pare patetic!
m @ 16.2.2009, 11:33 am
dar ce legatura are cu capra vecinului?
laCiovique @ 16.2.2009, 12:01 pm
S-ar putea sa vorbesc tampenii dar nu cred ca romanii au trecut la doliu national din cauza de capra a vecinului, in cazul asta, reactie a vecinului.
Cred ca s-a facut tam-tam-ul asta din prea mult media-coverage a subiectului. Mai mult, cred ca poporul asta e momentan sub presiune, mult prea mult stres iar in conditiile acestea, are nevoie doar de o singura picatura in pahar ca acesta sa dea pe afara si sa rezulte, cazul Cozma si doliu national. Asta plus media si voila circ.
Mie personal, mi s-a parut un eveniment nefericit. Apreciez ceea ce au facut fanii dincolo de grantie (doar a jucat pentru ei) dar circul mioritic nu isi avea rostul.
ZuZu @ 16.2.2009, 12:05 pm
Ai dreptate. Am mai observat ca s-a facut un fel de fan-club pe Hi5(am primit vreo 20 de mass-uri pana acum) in memoria lui Marian Cozma. Nu vreau sa fiu rau. Totusi a murit un om, dar asa cum ai spus e ipocrizie sa-l ridici in slavi asa dintr-odata.
De Raket @ 16.2.2009, 1:28 pm
problema romanilor cea mai mare nu este ca sunt macelariti de tigani….problema este ca au o gandire de tot rahatul….. exemplu ….. daca ei vad cersetori in scaune cu rotile pe strada, automat fac asocierea si se trezesc dand bani persoanelor cu handicap….
PZoid @ 16.2.2009, 1:55 pm
Este foarte simplu de ce acest caz a ajuns la nivelul de “doliu national”. Este pentru ca a primit mult mai multa atentie decat alte cazuri similare si a fost foarte mediatizat. Acuma problema nu este ca romanul “STA” ci faptul ca romanul este naiv. La fel de bine romanul poate sa stea in fata primariei in rand cu alti cateva mii de romani pentru a cere drepturiile cuvenite prin lege. Cand eu am aflat de ceea ce s-a intamplat nu am reactionat de nici un fel, nu am avut nici o tresarire de sentiment … nimic. Si toti care sunt in “doliu” si nu l-au cunoscut personal pe Marian sunt niste oameni falsi.
Nu o sa ajungem sa fim condusi de tigani. De ce ? … nimic mai simplu … pentru ca deja suntem condusi de talhari (dar ii ok … ii cunoastem … sunt romani … hai ca putem sa ii suportam). S-ar putea sa spuneti ca sunt un idiot/nesimtit/blah…blah … nu ma intereseaza opinia voastra.
Unu din lucruriile pe care le-am acceptat foarte greu este faptul ca 96% din populatie este infantila. Atata timp cat sunt preocupati sa se distreze sa sau munceasca pentru a supravietui, nimeni nu va ridica intrebari inconveniente celor care ii conduc.
alin @ 16.2.2009, 2:10 pm
Or fi romanii ipocriti, dar au si o alta boala, de care suferiti si dumneavoastra, sindromul “priceputului la toate”. Ati marturisit ca la sport nu va pricepeti, dar asta nu va impiedica sa aveti o parere critica despre faptul ca romanii il plang. Il plange fiecare din motivele lui. dumneavoastra nu il regretati , la randul dumneavoastra, din motivele dumneavoastra. A fost un sportiv roman, cunoscut, care a murit in conditii tragice. E dreptul oamenilor sa il planga. Nu l’a plans toata tara asa cum spuneti dumneavoastra, mama mea nu l’a plans, a vazut o stire despre el si a reusit sa treaca mai departe. Ea nu se uita la rubrica de sport, acolo era plin de dezbateri pe mariginea subiectului. Dar ea nu se uita pentru ca ea nu cauta subiecte de dezbatut acolo unde nu se pricepe sa dezbata sau unde nu o intereseaza. Ma gandesc ca nu toti romanii sufera de boala “debitez o parere despre ce e in voga”.
popescul @ 16.2.2009, 2:12 pm
aia cu vecinii mie imi atinge o coarda sensibila,poate d-aia!
Bascaliosul @ 16.2.2009, 2:13 pm
Articolul este o aratare- pe cinste- a ipocriziei.
As completa nitel, o idee. Ipocrizia este la noi un sport practicat in masa, dar campionul national este presa noastra cea de toate zilele. Ea (re)da dimensiunea si coloritul ipocriziei, s-a perfectionat in acest sens, pana a trnasformat-o intr-un echivalent al oxigenului pentru respiratie, din criza de inspiratie a unor expirati de pomina. Instrumentul principal este snobismul de presa. Cand isi propune sa-i dea ipocriziei amploare si contrast pe masura, presa specializata apeleaza si la practicieni ai genului : politicieni, analisti si alti bagatori de (buna) seama ai ipocriziei, dotati cu acelasi instrument.
Snobismul (de presa) ne transmite:
-Eu sunt mic, nu stiu nimic, tata-n pod are un aranjament, cu capra. Cu ipocrita aia.
Olivian BREDA @ 16.2.2009, 8:25 pm
Corect, e multa ipocrizie aici.
Insa in general e vorba de ipocrizie atunci cand te referi la oameni decedati.
Dintr-o ciudata decenta si discretie, vorbesti numai de bine.
Ca asta duce la exagerari ca in cazul de fata, e adevarat.
Alinush @ 16.2.2009, 8:48 pm
Si eu cred ca a fost vorba de orgoliul ranit al romanului de rand. Ungurii au fost mereu perceputi ca o natie inferioara Romaniei, lucrurile se schimba insa, la ei, la noi nu si atunci multi aleg Ungaria, din pacate unii mai si mor pe acolo si atunci romanul simte nevoia sa-si exprime opinia neavizata.
RadioLynx - Padurea Nebuna » Blog Archive » Printre buci @ 17.2.2009, 1:43 am
[...] Gata, l-am gasit! Inima mi se strange in piept. Cortegiul funerar cu ramasitele pamantesti ale lui Marian se intinde pe tot ecranul. Lacrimez si ma simt usor jenat pentru erectia care nu a disparut la fel [...]
simina @ 17.2.2009, 11:38 am
Analiza ta nu aduce nimic nou, cine a trăit înainte de ’89 şi după momentul marelui deranj din decembrie ştie că tot ce ai scris, cuvînt, cu cuvînt, este întocmai ceea ce se întîmplă cu românii, cei mai mulţi. Cine are ochi poate să vadă asta lesne, în fiecare zi, oriunde ar trăi şi munci. Excepţiile sînt de-a dreptul neglijabile. Românii sînt atît de ipocriţi şi de laşi, încît, în chiar şi momentele lor de introspecţie, nu au putearea să se vadă aşa cum sînt cu adevărat. Pînă şi acolo operează copios ipocrizia. Dar ăsta nu e singurul nostru defect, că şi eu sînt parte a acestora, doar că fac eforturi să fiu autocritică şi să mă analizez fără anestezie. Uneori reuşesc şi, sincer, mi-e cam jenă de mine… Dar totul trebuie să înceapă de la şi cu fiecare în parte… Nu încerc să mă consolez cu faptul că boala asta cronică ni se trage din cei 50 de ani de comunism+20 de ani de postcomunism, dar cred că şi aceşti ani au cimentat, la nivelul celulei organice, un comportament cu potenţial distrugător, de fapt, autodistrugător la nivelul naţiei… De aceea, mi se pare dureros de genială zicerea „avem o ţară frumoasă, păcat că e locuită”…
titza @ 17.2.2009, 12:55 pm
just
Dorian @ 18.2.2009, 10:36 am
Credeam ca sunt singurul “ciudat” care gandeste la fel. Felicitari!
Dorin @ 18.2.2009, 2:18 pm
corect. Asa as fi scris si eu, aproape la fel. Chiar n-am auzit niciodata de Cozma pina nu a fost omorat. Dar toate televiziunile vorbeau si aratau despre el, abia dupa ce a murit. Coloana la Nadlac, la Arad, la Deva.etc.. Evident, cu toate deliratiile de rigoare. Camera de filmat bagata in ureche la taica-su, amenintari sarbesti… etc. S-a consumat o drama. La fel ca si cea de la Brasov unde a murit un erou. Stiti, nu vreau sa bat campii… dar mai tineti minte cata muzica de Laura Stoica ati vazut la televizor in zilele dupa ce aceasta a murit? Fratii mei… daca nu sintem in stare sa apreciem oamenii cand s-ar bucura de aprecierea noastra… sa-i lasam sa se odihneasca in pace atunci cand mor.