Sărbătorile la români: Marea crăpelniţă

E clar, ProTV nu ratează nici o ocazie de a transmite ştiri cu morţi în fiece buletin de ştiri. Fie zi normală, fie mare sărbătoare, cel puţin o crimă trebuie să fie explicată în primetime. Aşa se face că, uitîndu-mă la ştirile de aseară, mi-am adus aminte de vremurile în care scriam la un ziar local. Şi mi-am adus aminte de ce înseamnă, mai exact, sărbătorile la români: mîncare şi băutură cît încape. Dacă asta e, nu mai contează care mîntuitor s-a născut, care a fost răstignit, care ce-a păţit. Importantă e ocazia: azi bem, frate!

Nu m-a dat pe spate vreo ştire despre vreun român care s-a răsturnat cu maşina sau a căzut în fundul unui puţ pentru că a pus un pariu tîmpit chiar de Paşti. O altă ştire mi-a adus aminte despre sărbători. Una care enumera cazurile ajunse la Unităţile de Primire Urgenţe ale spitalelor din Bucureşti.

Înainte de a mă muta în mîndra capitală, scriind pe Sănătate şi, ocazional, şi pe Infracţional, printre “sarcinile de serviciu” se numărau şi apelurile la Ambulanţă. La fiecare sfîrşit de săptămînă făceam cîte un soi de statistică a cazurilor transportate de salvări în cele două spitale din localitate. Dacă în weekendurile din restul anului erau cifre “normale”, adică dintre cele cu care eram obişnuit, de sărbători era prăpăd.

Dacă dădeai un telefon la Ambulanţă, aveai toate şansele să te îngrozeşti la aflarea numărului celor care erau aduşi în spital în comă alcoolică. Nu era Crăciun sau Paşti să nu ajungă la Urgenţe cel puţin 30-40 de români beţi morţi în decurs de două zile. În unele cazuri, ambulanţierii ajungeau să se gîndească cu groază la ce nebunie aveau să îndure. Sărbători tihnite? Da’ de unde?

Din acelaşi ciclu al drumurilor parcurse de salvările şi aşa vai de capul lor (cine locuieşte în Bucureşti habar n-are în ce jale trăiesc staţiile de Salvare din provincie, ce maşini distruse au din cauza drumurilor de ţară şi aşa mai departe), nu există sărbătoare să nu ajungă în spital cîteva zeci de cazuri de afecţiuni cauzate de îndoparea masivă.

Nu regret că trebuie să o spun, în ciuda comentariilor răutacioase care vor urma: concluzia este că, oricît ne-am bate cu pumnu-n piept că Dumnezeu e sfînt, că de Paşti mîncăm şi bem în cinstea Răstignitului, lucrurile stau altfel. Sărbătorile nu reprezintă decît o dezlegare oficială la crăpelniţă şi la alcool. Aşa a fost şi aşa va fi. Nu-i pasă nimănui ce s-a întîmplat în ziua cutare sau în ziua cutare, important e că se bea şi că se mănîncă.

Un profesor de religie explica, la un moment dat, că postul nu reprezintă doar curăţarea sufletească – şi aşa absentă, în contextul în care nimeni nu crede în post, ci în înlocuirea alimentelor “interzise” prin prisma tradiţiei, nu a credinţei (şi nu încercaţi să mă contraziceţi, că altfel n-aţi fi înlocuit carnea cu salam de soia) -, ci şi o curăţare trupească. Explicaţia, pe cît de logică, pe atît de simplă, era că omul trebuie să mai facă şi pauze. Cele cîteva săptămîni de post nu înseamnă obligaţia de a nu mînca ouă, carne şi lactate, ci reprezintă o cură necesară organismului pentru a scăpa de substanţele dăunătoare. Practic, reprezintă un ciclu de viaţă, la fel ca cel al anotimpurilor: după ce ai băgat în tine trei luni, o pauză de cîteva săptămîni curăţă stomacul şi intestinele.

În cazul nostru, postul reprezintă doar o tradiţie, şi nu o convingere, cum ar fi normal. Apoi, după atîta hămesire, cînd e dezlegare, Dumnezeu e cel mai bun prieten al băutelor şi a mîncatului. Iar după atîta flămînzeală, cum să te abţii să nu bagi în tine de toate, ca un cîine care ar mînca orice, numai să mănînce, indiferent dacă s-a săturat au ba?

Nu cred în religie, nu cred în poveştile dumnezeirilor, dar cred că religia e bună. Scopul ei a fost şi va fi, întotdeauna, acela de a-i limita omului instinctele animalice pe care şi le neagă cu desăvîrşire, dar pe care nu şi le respinge atunci cînd îi dă în cap caprei vecinului. Religia este un set de valori, un cod de legi nescrise ale fiinţei umane, pe care cei mai mulţi şi le asumă întru bunăstarea şi bunul mers al societăţii. Un Dumnezeu care te bate şi un Iad în care vei fierbe pot fi mai convingătoare decît 25 de ani de pîrnaie.

Cu toate astea, în bunul mers al lucrurilor de pe tărîmurile mioritice, la fel ca mai tot ce s-a întîmplat după Revoluţie, şi religia începe să fie înţeleasă greşit. Să ne gîndim doar la miile de români ajunşi în spitale din cauză că au băut şi au mîncat ca porcii. Ne rescriem seturile de valori în funcţie de gradul individual de egoism. Nu mai credem în sărbătoarea Paştilor, ci în sărbătoarea băutei de Paşti.

Mă întreb dacă nu cumva există un sîmbure de adevăr în “tradiţionalul” îndemn “Paşte fericit!”. Gîndit ca o glumă cu potenţial de enervare a celui urat, “Paşte fericit!” este un adevăr de sine stătător: Române, paşte fericit cît ai ocazia, că spitalul te paşte după aia!

Tags: , ,

15 comentarii

  1. Jimmy @ 28.4.2008, 1:10 pm

    Ai dreptate! Aceste sarbatori au devenit un motiv de a avea liber de la serviciu, si de a baga in tine mancare si bautura cat incape!

  2. chestiuni @ 28.4.2008, 4:45 pm

    mi-ar placea sa te contrazic dar nu pot. mancatul si bautul de dupa Pasti n-au nici o legatura nici cu Iisus nici cu crestinismul.

  3. Laura @ 28.4.2008, 6:46 pm

    Ai perfecta dreptate. Lumea in ziua de azi nu se mai gandeste la maintuirea sufletului ci la mantuirea stomacului, iar cand sunt astfel de ocazii precum Pastile sau Craciunul nu mai exista limite. Dar oare ce fac oamenii saraci care nu au ce bea si ce manca???? Despre ei nu scrie nimeni??? Ei ce fac de Pasti si Craciun???

  4. Andrei @ 28.4.2008, 8:03 pm

    ce zici este foarte adevarat si in acelasi timp foarte ingrijorator, daca te uiti pe statistici te sperii si e dureros sa tratezi ceva care e menit sa-ti aduca pace, liniste si putina bucurie in suflet,in vremurile astea care le traim, insa in loc sa profitam de pe urma acestei sarbatori sa ne simtim mai impliniti, ne apucam sa facem excese care le regretam, e trist si dureros sa vezi atatea crime la tv si cum primesc atata publicitate, violenta prezentata la tv este unf actor care determina violenta in randul populatiei si atat timp cat ea va continua sa fie difuzata vom trai vremuri si mai urate, si ce e cel mai dureros e ca sunt date exemple “mondene” despre persoane “mondene” care vin si ne explica noau cum sa gatim (vezi Libertatea, articolul cu ala micul MINUNE la cratita, plus “bahmu” plus “moni”) ba frate m-am saturat sa vad oamenii astia, chiar nu e nimic interesant, nimic mai bun de promovat decat asemenea non-valori? stau si ma intreb, si pariez ca si voi faceti la fel, dintr-o tara cu atatea locuri frumoase si obiceiuri frumoase, cu oameni minunati, noi ii promovam pe cei care nu au nici o valoare morala si intelectual? de ce promovam oameni care au bani credeti voi ca il intereseaza pe badea gheorghe de la tara ca moni si-a cumparat portofel cu cristale svarovsky? el nici nu stie ce sunt alea…dar o sa ma opresc aici sunt multe e spus si e pacat ca voi presa a-ti uitat sa va faceti datoria si din comoditatea incepeti sa scrieti articole proaste si de putin interes apreciez articolul tipului a surprins un aspect f important si care ar trebui facut cunoscut printre oameni pt ca ne facem rau singuri si noua si celor care ca si noi ar merita sa stea acasa cu familiile lor de Paste ganditi-va si la familiile lor nu doar la voi, egoistilor!!!

  5. d_valah @ 28.4.2008, 8:34 pm

    Rezon(ez)!

  6. 18centimetri @ 29.4.2008, 9:36 am

    chestiunea e ca nu trebuie condamnat Regulamentul de Circulatie pe sosele, pentru ca 90% (e de discutat procentul) din conducatorii auto sunt dobitoci si nu respecta regulile principale, si nu se raporteaza la strada ca la un spatiu comun, extinzandu-si libertatile peste cele ale altora.
    Da, se mananca mult, se distreaza lumea in asa fel incat anuleaza semnificatia postului, dar mai sunt si exceptii. Si Dumnezeu nu ne priveste dupa principiul cantitatii, ci al calitatii. Sa ne aducem aminte de chestiunea cu Sodoma si Gomora. Dumnezeu cerea, de fapt, ca macar unu din cetate sa fie in randuiala. Nu e frumos sa dai exemple personale, dar e purul adevar si de ce m-as teme de adevar: eu, da, sunt un crestin de doi lei gauriti cu tunul, incapabil si mandru, impenitent si nesimtitor duhovniceste, lipsit de trezvie. Dar sotia mea a tinut tot postul (in toate sensurile, nu doar alimentar), a mers la Biserica, a facut totul dupa randuiala , s-a spovedit, etc, iar dupa post a mancat ca de obicei, cumpatat si cu bun simt. A fost buna si frumoasa, a fost cum trebuie sa fie un crestin.

    Si ca ea mai sunt. Cunosc si altii la fel.
    Nu conteaza ca sunt o gramada de preoti care nu sunt chiar cum ar trebui, daca sunt si unii mari asceti si mistici. Da, a existat ci Tanacu, cel indragit de mass-media, dar a existat si Parintele Sofian, si Cleopa, si altii ca ei, au existat si tortionari si tradatori, dar si martiri. Pacatul generalizarii nu este mic si denaturarea adevarului deschide poarta haosului.

    Hristos a-nviat!

    Cu stima si urari de bine,
    18centimetri

  7. Jen @ 29.4.2008, 11:41 am

    de unde comentarii rautacioase? cred ca toti vedem ce e in jur…

    eu una n-am fost niciodata in stare sa inteleg cum pot oamenii sa se indoape pana li se face rau. eu cand ma satur, ma satur si nu pot sa mai inghit nimic. (niciodata n-am putut sa mananc toate felurile de mancare de la mesele astea de sarbatori.) ei cum reusesc?

  8. BogdanM @ 29.4.2008, 4:50 pm

    Jen, se forţează pur şi simplu. Adică ce? Au dat banii pe miel şi acum să rămână? Să zică vecinul că nu a avut masă mare? Să mai rămână un strop de alcool în casă? Păi nu-i păcat?

  9. Mihai @ 29.4.2008, 6:12 pm

    @BogdanM :
    “Să mai rămână un strop de alcool în casă? Păi nu-i păcat?”
    Corect, si asa ai descoperit si latura religioasa a sarbatorii :)))).

  10. m @ 29.4.2008, 8:14 pm

    f stupid,
    vorbesti despre oameni de la periferia societatii. in jurul meu nimeni nu se indoapa de sarbatori si ce-ai mai zis tu, iar dc in jurul tau o fac, ma rog, poate ar trebui sa-ti revizuiesti criteriile der selectie
    dar cred nici ca in jurul tau nu se poarta nimeni asa, deci ai scris si tu o insemnare ca sa nu zici ca n-ai incercat sa schimbi cu inca o declaratie mareata lumea
    nu stii despre ce vorbesti
    si dc exista genul asta de persoane, cred ca explicatia e logica, bogdan m are dreptate, nu i-am inteles sarcasmul, in fond sunt oameni care nu au bani si nu prea mananca in..timpul anului, si de sarbatori fac un sacrificiu. ca asta se lasa cu indigestii, ma rog, dar nu stiu de ce ar fi puse chestiile astea pe seama… nu stiu carui defect incerci tu sa accentuezi aici, ca nu m-am prins
    apoi chestia cu bautura, desi sarbatorile astea le-am petrecut complet sober, mi se pare logica. oamenii lucreaza, merg la serviciu zilnic, pastele inseamna o vacanta si dc tot e vacanta nu vad nici un motiv sa nu bei, ca a doua zi esti liber si poti f bine sa fii mahmur.
    oamenii care ajung la spital in coma alcoolica- tot de la periferia societatii, nu stii oricum nimic despre ei si despre viata lor, asa ca nu vad nici un motiv sa-i judeci
    apoi, re: stirile: a murit si bietul pompier, poate merita si el ..o mentiune, el saracul nu pusese nici un pariu tampit, dar te inteleg ca te depaseste complet, slujba ta de batut campii n-are nici o miza si nu te supune nici unui pericol

    apoi.. postul e o mare tampenie, parerea ta despre religie e cam idioata, iar jocul de cuvinte de la final sau ce se vroia- complet nereusit

  11. BogdanM @ 29.4.2008, 11:36 pm

    Moşule, periferia societăţii, de care vorbeşti tu, votează preşedinţi, alege deputaţi, decide în numele tuturor. De ce? Pentru că sunt mai mulţi şi asta se pare că are importanţă. Ăsta e motivul pentru care trebuie băgaţi în seamă şi, dacă se poate, aduşi cu picioarele pe pământ.

    Dacă se va putea, bine, dacă nu, sperăm ca generaţia asta de periferie socială să se stingă de la sine şi să fie înlocuită de alţii mai buni. Din păcate previziunile sunt sumbre.

  12. vasilissa @ 30.4.2008, 7:36 am

    io cred ca erai mahmur cind ai scris postul asta. oamenii, nu romanii, nu saracii, nu papistasii, au tendinta de a exagera din cind in cind. de frustrare, de cele mai multe ori. fie ca in timpul anului nu au vreme nici sa respire, daramite sa bea sau manince (cite prinzuri decente ati inghiti in ultima luna de munca?), fie ca nu au bani si cind scapa la caltabosi sint precum leul in turbare… Motive se gasesc. Nu sint neaparat si scuze, dar functioneaza si aici cauza si efectul. Iar eu cred ca de sarbatori se imbata de ajunge in coma alcoolica cine se imbata si in fiecare vineri la bodega din colt… Nu este o generatie de periferie sociala, generatia tine de virsta, e pur si simplu dorinta hulpava general umana.

  13. 18centimetri @ 30.4.2008, 12:08 pm

    nu inteleg, am deranjat cu ceva prin comentariul anterior care sta de ieri la moderare, in timp ce au aparut cele scrise ulterior de altii? :(

  14. Rosu @ 30.4.2008, 3:21 pm

    Cred ca intr-un moment de auto-admiratie si de frustrare provocata de chestiuni studiate prea superficial autorul a emis o judecata injusta.
    Este falsa premiza, este de fapt o judecata plecata de la o impresie, de la o stare emotionala provocata de alegerile facute de editorialistiii televizuinilor comerciale din Romania…
    Credinta multora, tinere ganditor, este a lor si e ascunsa, este mult mai profunda decat o percepi dumneata, care probabil nu ai avut inca suficient ragaz pentru a trata in sufletul dumitale chestiunea aceasta.
    Ideea ca religia e un set de valori este profund materialist-marxista, este bazata pe observatia superficiala si frivolitate. Credinta este pentru multi crestini ortodocsi chiar calea de a trai aceasta viata, este esentiala pentru implinirea personala.
    Desigur pledoariile mele sau ale altora in materie, atata timp cat nu sunt insotite de o “atingere” speciala a inimii celui care asculta, nu au greutatea necesara pentru a schimba ceea ce apare a fi o convingere a dumitale.

    Credinta tine mai putin de auto-sugestie si mai mult de auto-analiza. Cine se intalneste mai des cu el insusi isi doreste sa se intalneasca mai des cu Hristos, pentru ca se vede in lumina mai intensa, asadar mai bine, constientizand ca lumea aceasta nu este data omului intru ego-centrism.

    Hristos a inviat!

  15. Monica @ 2.5.2008, 8:12 am

    ne-a marcat profund, ce sa spun, foametea de pana in ’89, ca ne bucuram pana si acum ca e mancare peste tot. capac la toate, te duci la masa la unii si se supara rau daca nu mai consumi. si in italia are loc marea crapelnita, de Paste, dar fie oamenii aia sunt pudici si nu transpira nacazul, fie nu se imbuiba ca nesatuii.
    nu departe de subiect, tatal meu, care n-a crescut cu camara plina dar tot nu e un nesatul, cand se intinde masa, tot nu se poate abtine, cand vorbeste cu mine la telefon, sa incheie cu indemnul: mananca!
    la o emisiune, un domn care propovaduieste vegetarianismul e intrebat insistent ce va manca de Paste. Respira adanc, enumera fructele, legumele, cerealele si semintele din meniul lui obisnuit. Gazdele (niste imbuibati, daca ar fi sa ii judec dupa aspectul lor rubicond)dau ochii peste cap, se repeta, sperand sa auda operatiunea MOV (miel, ou, vin). Dupa a treia tura de aluzii, invitatul nu mai poate si ii mustruluieste elegant interbandu-i ce e Pastele. Primeste raspunsul urmat de un …dar totusi. Iata de ce, poate, la urgenta e festival, de sarbatori.

Lasa un comentariu

* obligatoriu. Adresa de mail nu va fi facuta publica.

ATENTIE

Nu sint tolerate injuraturile, cuvintele si expresiile obscene sau comentariile neargumentate. Chestie de igiena a conversatiei. Mai multe detalii, aici.