“Românul s-a născut poet“, spune o vorbă din bătrîni. În acelaşi timp, românul s-a născut şi filozof, şi politician, şi fotbalist, şi teolog, şi specialist în comunicare, şi jurnalist şi tot aşa, pînă o să ajungem la adînci bătrîneţe, cînd vom constata plini de sine că ne-am născut de toate, sîntem atoateştiutori, un soi de Dumnezeu omniscient.
Demonstraţia e simplă, nici nu ştiu în ce măsură îşi mai are rostul. Să luăm, spre exemplu, comentariile articolelor de pe HotNews.ro. Sau, dacă îi e mai comod cuiva, să se uite peste cele de la unul dintre articolele precedente.
Studiu de caz: Dumnezeu e mare, noi sîntem nişte dumnezei mai mici
Dacă ne uităm la articolul în care comentam ideea unora de a face religia materie obligatorie în şcoli, vom vedea nişte comentarii mai degrabă pe lîngă subiect. Şi mai bine se vede în lista de comentarii de pe HotNews.ro, unde a fost preluat respectivul articol. Ce am constatat? Că cei mai mulţi nu stau să citească, ci pur şi simplu trec peste text în cîteva secunde şi comentează ce înţeleg. Bineînţeles, fiecare înţelege ce vrea, pe cît posibil aiurea.
Acum, după ce am exprimat ideea, să vedem ce comentează fiecare:
- Ce eşti tu, bă, reporter? Parcă reporterii n-au voie să-şi dea cu părerea!
Reporterii, aşa cum bine zice dumnealui, trebuie să prezinte o situaţie cît se poate de obiectiv. Numai că eu NU sînt reporter angajat la HotNews.ro. Numai că domnului îi e mai comod să urle, că doar e prea complicat să citească partea din text unde scrie că articolul e preluat de pe un blog.
BONUS: În general, textele scrise de ziarişti la persoana întîi singular sînt fie reportaje, fie editoriale. Dacă articolul nu relatează un caz, o situaţie, o întîmplare, atunci nu e reportaj. În schimb, dacă prezintă părerile autorului, atunci e clar că este vorba de un editorial. Simplu, nu? - Unde îi găsiţi pe toţi cretinii ăştia?
Textul, deşi se referea la lipsa de educaţie regăsită frecvent printre români, nici măcar n-a fost citit ca lumea. Pentru că dacă era citit cap-coadă, probabil că domnul comentator şi-ar fi dat seama că îi lipseşte bunul simţ (din varii motive, fie pentru că pe părinţii dumnealui i-au durut în fund de buna creştere a odraslei, fie pentru că, pur şi simplu, n-au avut pe cine să educe). Nu-i aşa că e mai uşor să înjurăm şi să jignim decît să citim un text de la un capăt la altul? - Viteza luminii este de 300.000 de km/s…
În loc să se comenteze pe subiect, se divaghează. De la discutarea utilităţii unei ore de religie în liceu, s-a ajuns la discuţii despre viteza luminii. E doar un exemplu, mai sînt şi altele. Totuşi, ideea generală, aceea că nu e rolul preotului să îi educe pe copii la şcoală, ci a părinţilor, care ar trebui să înveţe să-şi crească plozii, nici n-a fost băgată în seamă.
Nu mai spun nimic despre comentariile în care “Autorul textului are numai droguri în cap” sau despre “Ţie nu ţi-e frică de mînia lui Dumnezeu?“, respectiv “Să ţi se usuce mîna cu care ai scris!“. Curios lucru, era doar un text despre educaţia copiilor, cea pe care ar trebui să o primească în primul rînd de la părinţi, nu de la popă.
Mă amuză mai ales cei care îşi dau cu părerea despre actul jurnalistic, deşi n-au făcut în viaţa lor ceva asemănător. Nu ştiu de ce, dar am impresia că cei mai mulţi cred că jurnalismul ar putea fi făcut de oricine, că nu e chiar aşa de greu să pui o întrebare şi să scrii răspunsul.
Întrebările mele
Nu pot să nu mă întreb de ce românul nu poate fi civilizat. Nu pot să nu mă întreb unde e educaţia. Nu pot să nu mă întreb unde mama dracu’ s-a dus bunul simţ. Nu pot să nu mă întreb ce s-a întîmplat cu acel mic strop de atenţie de care dispune fiecare. Şi, nu în ultimul rînd, nu pot să nu mă întreb dacă e adevărat că românul, în loc să evolueze, mai rău se îndobitoceşte.
Cromleck @ 26.2.2008, 7:20 pm
Nu e vorba neaparat despre cat de civilizat e romanul sau daca e inzestrat cu bun simt. Articolul precedent e educativ din punct de vedere social pentru ca se observa cum si de ce fanatismul religios a dus (si va mai duce) la razboaie. (gandeste-te la pagina articolului cu tot cu comments ca la o micro-societate)
Geo Atreides @ 26.2.2008, 7:36 pm
Asa, Alex, lupta-te cu ANON! Fight teh good fight!
Serios, asta nu e problema de romani. Asa e peste tot pe net. Cauta “the rules of the internet”, sumarizeaza bine situatia.
Nu-i inteleg (si in taina, chiar rad de) cei care se plang ca Anonymous se ia de ei. Crezi ca ai regim special daca scrii bine, daca argumentezi, daca citezi surse, etc? NU. Doar parerile lui ANON conteaza, and you’re nothing to him.
Asta inseamna internet 2.0: rule of the mob. Nu mai exista gatekeepers care sa separe /b/tarzii de score 5: insightful. It’s a free for all.
Lamentarile de felul asta nu inseamna si nu schimba nimic. Cel mult arata ca autorul lor are un imagine de sine cam fragila, ce nu rezista sa fie luata in tabarca. Faptul ca te injura unu’ pe net, ca altu’ o tine langa cu a lui sau ca toti discuta fix pe langa ce-ai scris tu n-are nici cea mai mica importanta, asa cum n-are importanta nici ce-ai scris tu, nici my present speech, nici nimic. Ignori si treci mai departe.
G.
hadean @ 26.2.2008, 8:38 pm
Internetul e o curba cvasiinfinita(mama,ce destept sunt). Chiar si partea care se manifesta in limba romana.Unii dintre utilizatorii lui sunt mai inzestarti decat altii.Presupunand ca tu esti unul dintre cei inzestrati, cator atacuri poti sa le faci fata?Crezi ca-i ca-n Stapanul Inelelor (scuzati, asta mi-a venit acum), sa-ti poti croi drum printre dusmani si sa speri la un happy ending, daca se poate fara zgarieturi? Oamenilor nu le place sa fie facuti mai destepti. Nici mai prosti. In schimb le place sa se vada(cu mici exceptii). Daca le-ai dat ocazia sa se vada, asuma-ti rolul de oglinda in care se vad chipuri mai frumoase sau mai urate.Din cand in cand vei fi scuipat. Ce poti sa faci? Sa scuipi inapoi? Glandele tale nu vor face fata miilor de “glande adverse” pe care le vei intalni in viata asta(iti doresc sa depasesti speranta de viata din Romania). Daca vai putea invata asta vei fi mult mai castigat. Eu inca mai invat iar tie iti doresc succes.
Alina @ 26.2.2008, 11:39 pm
Si eu imi pun aceleasi intrebari. Doar cu o mica deosebire. Oare romanii au avut vreodata suficient bun simt? Istoria tinde sa ma contrazica.
Nu sunt de acord cu opiniile ca internetul e tara nimanui, ca fiecare poate sa se exprime cum vrea. Ai o parere, poti sa ti-o exprimi decent. Nu trebuie sa dai cu postul numai ca vrei sa scrii ceva.
Ce ar fi daca la o dezbatere publica lumea ar incepe sa se injure, sa urle, sa tipe. Normal e ca o persoana sa initieze dezbaterea, sa isi exprime parerea personala si apoi sa dea cuvantul audietei. Cei interesati isi dau cu parerea pe rand, decent cu argumente cat de cat solide. Nu inteleg de ce persoana care a initiat dezbaterea trebuie sa accepte injuriile(si injuraturile) aduse de public. Doar pentru ca a avut curajul sa aduca ceva in atentia publicului? Nu inteleg de ce restul audientei trebuie sa suporte limbajul obscen al altor persoane.
Personal de multe ori vreau sa citesc parerile oamenilor legate de anumite articole/subiecte. Dar cand vad ca majoritatea au 1 rand si incep cu fraze de genul “esti un prost”, “esti un bou”, “bip bip bip” renunt.
Cred ca lipsa de bun simt, lipsa de respect fata de alte persoane si munca lor si capra vecinului sunt principalele defecte ale romanilor. Si imi e tare teama ca o sa curga destula apa pe Dunare pana se schimba ceva:(
Alex Mihăileanu @ 26.2.2008, 11:39 pm
deh, ce sa fac si eu? sint un tip optimist si plin de speranta :))
poate-poate, cine stie?
Alina @ 26.2.2008, 11:49 pm
Si eu sunt optimista :) Inca vreau sa ma intorc in Romania dupa 2 ani de locuit in Elvetia :D.
Dar este deprimant sa vezi ca exista oameni care chiar cred ca este normal un asemenea comportament… Cum sa curatam Romania de gunoie(reale) cand nu putem curata romanii de asemenea gunoie intelectuale (ce filozofic suna:) ).
Geo Atreides @ 27.2.2008, 12:50 am
Alina, chiar nu e vorba numai de romani. Si in afara e la fel. Iti garantez cu mana pe inima. Alex se inseala cand face din asta problema nationala.
*Ce ar fi daca la o dezbatere publica lumea ar incepe sa se injure, sa urle, sa tipe.
Da, dar aici suntem pe internet. Different rules… no rules.
*Nu inteleg de ce persoana care a initiat dezbaterea trebuie sa accepte injuriile(si injuraturile) aduse de public. Doar pentru ca a avut curajul sa aduca ceva in atentia publicului?
Nu fiindca a avut curaj etc etc, ci fiindca a publicat pe net si a lasat liber la comentarii. Da, sa pui casuta cu “Comentariul tau aici:” are consecinte. Una din ele este ca vine turma peste tine. Sa te uiti pe wiki la distributia IQ-ului, sa vezi din ce-i compusa in general turma asta.
*Nu inteleg de ce restul audientei trebuie sa suporte limbajul obscen al altor persoane.
Nu trebuie. Aici e rolul moderatorilor sa formeze comunitatea. Daca Hotnews (par example) zbura toti trolli offtopic, mai ramaneau 5 oameni inteligenti, cu un discurs gigea. Dar hotnews are nevoie de trafic, si i-a lasat in pace. Au comunitatea pe care o merita.
*Dar este deprimant sa vezi ca exista oameni care chiar cred ca este normal un asemenea comportament
Da, e normal pe net. Sa gandesti altfel e dovada ca nu stii cu se mananca internetul.
G.
Ionut @ 27.2.2008, 2:12 am
Te ambalezi degeaba. Bine ai venit pe Internet. Problema asta e veche si nu au inventat-o romanii, asta e puterea anonimitatii. http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll
@Alina Imi pare rau ca dupa doi ani in Elvetia nu ai invatat nimic despte viata. Vad ca ai preocupari martete, sa cureti romanii de gunoaie… eu ti-as sugera sa te gandesti la vorba aia cu paiul si barna.
ametzitul @ 27.2.2008, 12:48 pm
s-o fi nascut poet, da’ tranzitzia spre hotz nu-i foarte grea…
cu civilizatzia mai dureaza…
Razvan @ 27.2.2008, 4:33 pm
In urma cu ceva timp, la articolul despre Lost in Transition m-ai sfatuit sa-mi fac blog. I-am dat drumul, am pus pe el mai multe articole, merge binisor.
Chiar daca sunt mai nou in bransa bloggerilor am avut si eu parte de atacuri dar nu m-a demoralizat asta. Cui nu-i place sa nu se uite.
Oricum, in mult mai lunga viata de jurnalist am avut de indurat unele aprecieri deloc magulitoare. Imi aduc aminte ca acum 6-7 ani scrisesem un articol despre comunitatea de Linux din Romania. Articolul nu ii favoriza deloc. Peste 300 de comentarii “dulci” pe net l-au facut pe raposatul Dumitru Tinu sa ma cheme la raport. A trebuit sa fac o prezentare interna a intregului “caz” in care sa explic de ce ma injura lumea.
In final, nu mi s-a intamplat nimic, dar nu a fost deloc fun.
Alex Mihăileanu @ 27.2.2008, 5:02 pm
nu e vorba de demoralizare sau ceva de genul asta, ci mai degraba de mirare. ma mir ca sint atit de multi… si sar gardul :))
Alina @ 27.2.2008, 5:12 pm
“@Alina Imi pare rau ca dupa doi ani in Elvetia nu ai invatat nimic despte viata. Vad ca ai preocupari martete, sa cureti romanii de gunoaie… eu ti-as sugera sa te gandesti la vorba aia cu paiul si barna.”
Cred ca afirmatia de sus confirma spusele mele. Nu inteleg de ce trebuie sa fiu “atacata” personal, de cineva care nu ma cunoaste deloc. Eu nu am atacat pe nimeni personal, nu am facut afirmatii strict legate de o persoana.
Poate nu am invatat multe de la elvetieni, dar cu siguranta am invatat ca nu e treaba mea sa fac afirmatii personale despre oameni nu ii cunosc. Nu imi permit sa fac asemenea supozitii nici macar cu persoanele pe care le cunosc foarte bine.
Cum as fi formulat eu comentariul de mai sus.
“Alina, este posibil ca modalitatea de a trai in Elvetia sa nu se aplice si in Romania”(in loc de a-mi pune in carca ca nu stiu ce e viata…). Iar ultima propozitie chiar nu isi are rostul.. Nu are nici continut informativ, este malitioasa si rau voitoare.
“ici e rolul moderatorilor sa formeze comunitatea. Daca Hotnews (par example) zbura toti trolli offtopic, mai ramaneau 5 oameni inteligenti, cu un discurs gigea. Dar hotnews are nevoie de trafic, si i-a lasat in pace. Au comunitatea pe care o merita.”
Total de acord cu tine. Calitatea este data si de cei care se ocupa de siteuri. Ramanand tot in Elvetia, aceasta tara nu este asa curata doar pentru ca oamenii au bun simt, dar si pentru ca amenzile sunt usturatoare si se aplica fara discriminare.
“Da, e normal pe net. Sa gandesti altfel e dovada ca nu stii cu se mananca internetul.”
Iarasi o afirmatie personala. Poate in realitate sunt head of Google Elvetia :) (I wish).
Ca concluzie. As prefera ca discutiile sa fie la subiect, fara divagari, fara atacuri personale, fara injurii. Dar eu afirm “Cerul e mai albastru azi” si mi se raspunde “Esti un prost daca crezi ca cerul e albatru azi”. Punct. Accept cu cea mai mare placere ca nivelul meu de inteligenta e negativ atata timp cat mi se dau niste argumente solide :).
Alina @ 27.2.2008, 5:35 pm
Cineva mi-a zis “Viata va fi online”.
Personal am aceeasi parere, deci oare nu ar fi bine sa aplicam pe internet aceleasi reguli de conduita pe care le aplicam si in viata reala?
Razvan @ 28.2.2008, 1:03 am
Viata online duce la degenerari grave ale comportamentului. Primul indiciu este cand te grabesti sa pleci la piata, servici (nu conteaza) si iti cauti cheile de la apartament si cele de la masina. In acel moment, adrenalina curge prin vene si si ratia de nervi se dubleaza la fiecare secunda intr-o crestere exponentiala, creierul macina din ce in ce mai repede aceeasi intrebare obsedanta – “unde dracu’ le-am pus ca le vazusem adineauri”. Daca in acel moment creierul gaseste brusc solutia salvatoare – “In sfarsit! Am gasit! Voi cauta pe Google!” – atunci ai o mare problema.
Oricum, intr-un viitor apropiat voi taia firul in patru la mine pe blog referitor la “Viata va fi online” – ca m-ai starnit si mai sunt foarte multe de spus pe o tema atat de generoasa.