Mă uitam mai devreme în Google Analytics şi văd că cineva a ajuns aici căutînd “despre meseria de jurnalist“. Am un singur sfat pentru toţi cei care mai caută asta şi nimeresc aici: meseria de jurnalist e naşpa, nu merită.
Salariile sînt nasoale, abia îţi ajung de chirie, abia rămîi cu bani de mîncare şi de ţigări, nu or să-ţi ajungă şi de bere, reuşeşti să-ţi iei şi tu un tricou la jumate de an din mărunţişul pe care îl strângi din restul de la tutun… Programul e nasol, stai toată ziua în redacţie, te stresează timpul, urlă şeful la tine că n-ai dat materialul la timp, te ia în şuturi alt şef că îţi lipseşte o declaraţie, tre’ să faci nu numai ştiri, ci şi anchete, analize şi reportaje, îţi iei şuturi de la alţi şefi dacă doar preiei ştirile de pe agenţii şi nu le prelucrezi…
Şi, colac peste pupăză, tre’ să mai stai şi la DTP pînă termină pagina, te stresează tehnoredactorul că titlul e ba prea scurt, ba prea lung, că nu dă bine la ochi sau că acolo trebuie un citat, ba nu!, trebuie un insert, că aici nu e bună poza, că DPI-ul e prea mic, apoi vine şeful şi zice că ăla din poză n-are mutră expresivă, caută alta!…
Crezi c-ai scăpat? Oh, nu! Tre’ să dai telefoane şi să trimiţi mailuri, tre’ să te cerţi cu toţi PR-iştii care nu înţeleg că tu ai nevoie de o declaraţie urgent, iar ei te bat la cap să le trimiţi mail, cînd tu termini mai repede vorbind la telefon, tre’ să mai mergi şi pe teren şi iarna e frig de cauţi toate toaletele şi vara e cald de nu ştii unde să găseşti mai repede un duş…
E nasoală rău meseria asta de jurnalist, mai trebuie să ştii şi gramatică pe deasupra, tre’ să scrii ortogramele alea sau cum naiba le-o mai zice ca lumea, tre’ să ştii să nimereşti virgulele oriunde în altă parte decît între subiect şi predicat, iar asta e naşpa, că parcă nu mai sună titlul cum crezi tu că tre’ să se audă cînd îl citeşte cineva, trebuie să te cerţi cu corectorul care nu înţelege că ce vrei tu să spui acolo cînd scrii că ei ştie bine despre ce-i vorba, tre’ să îţi baţi capul cu toţi nebunii de colegi care îţi zic că scrii prostii, mai ales cînd pe cartea de vizită a lu’ ăla scrie că e PR manager, iar tu ştii sigur că ăla e director de comunicare, tre’ să mai umbli şi cu reportofonul după tine, ca să nu te ia ăştia la palme că scrii prostii, trebuie să mai bagi şi diacritice la copy/paste-uri, e nasol rău…
Băi, deci meseria asta de jurnalist e naşpa, nu merită, te stresezi prea mult şi mori de nervi, te îmbolnăveşti de inimă, te cerţi cu nevasta şi îţi baţi copiii, e rău tare, n-are sens să îţi baţi capu’, nu vrei să mori tînăr şi sărac…
Bun. Asta a fost partea de băşcălie. Acum partea serioasă: Nu recomand nimănui să încerce meseria de jurnalist. E naşpa, da’ naşpa rău. Satisfacţiile că ăia care au învăţat de la tine au ajuns prin TVR sau pe la Guerrilla sînt prea mici, mulţumirile oamenilor pe care i-ai ajutat, într-un fel sau altul, deşi nu i-ai văzut în viaţa ta pînă să vină să-ţi strîngă mîna, sînt nesemnificative, banii sînt puţini… Heh! Oricum aş da-o, chiar nu poci să mă opresc din a face băşcălie. Acu’ serios, nu recomand nimănui să încerce jurnalismul. Este o meserie pe care extrem de mulţi nu o merită. Îţi trebuie nervi tari şi inimă puternică, multă răbdare şi foarte mult tutun, cafea şi cola şi multă voinţă. Voinţă mai ales acolo unde e nevoie să înţelegi absurdităţile. Ah, şi încă o chestie – de fapt, adevăratul sfat: nu încerca meseria asta decît dacă eşti pasionat şi chiar crezi că poţi schimba ceva! Mă rog, o să constaţi la un moment dat că nu poţi schimba nimic, dar trebuie să crezi ca să poţi să faci jurnalism.
v @ 11.5.2007, 1:23 am
ei, si daca rabzi niste ani si ajungi reporter special pe 30 de milioane nu te mai vaiti de chirie si poti sa mai futi si menta. si nu doar menta :)
Alex @ 11.5.2007, 1:29 am
30 de milioane tot e putin. daca vezi ce salarii au unii care nu fac nimic, te iei cu miinile de cap :)) parol!
alexa @ 11.5.2007, 11:36 am
si cu toate astea tie iti place atat de mult.
Si cred ca satisfactiile de care vorbeai sunt destul de mari…sau cel putin ar trebui sa fie…cei pe care i-ai invatat ceva iti sunt recunoscatori.
Cum sa nu fii mandru cand te gandesti ca tu ai format niste oameni… :)
S-au imburghezit bagabontii : nicuilie.info @ 11.5.2007, 8:53 pm
[...] Un alt blog pe care il recomand (il bag aici chiar sub piciorusele Mercedesului) este alexmihaileanu care face si o prezentare lunguta a meseriei de ziarist: “Salariile sînt nasoale, abia îţi ajung de chirie, abia rămîi cu bani de mîncare şi de ţigări, nu or să-ţi ajungă şi de bere, reuşeşti să-ţi iei şi tu un tricou la jumate de an din mărunţişul pe care îl strângi din restul de la tutun… Programul e nasol, stai toată ziua în redacţie, te stresează timpul, urlă şeful la tine că n-ai dat materialul la timp, te ia în şuturi alt şef că îţi lipseşte o declaraţie, tre’ să faci nu numai ştiri, ci şi anchete, analize şi reportaje, îţi iei şuturi de la alţi şefi dacă doar preiei ştirile de pe agenţii şi nu le prelucrezi…” Si continua aici. [...]
v @ 13.5.2007, 2:04 am
io nu ziceam ca-i o avere, dar e un salariu cu care te poti tine, ‘locatia’ included ;)
Alex @ 13.5.2007, 2:08 am
V: total de acord, numa’ ca eu mai am pina ajung acolo… :))
v @ 13.5.2007, 2:18 am
ma rog, tie cred ca-ti mai trebuie si niste bafta, ca de evoluat ai evoluat binisor de… niste vreme-ncoace.
Alex @ 13.5.2007, 2:31 am
hehe… da, de bafta duc lipsa. pina mi s-o pune pata de tot si-o sa-mi bag picioarele in ea de presa si-o sa fac ceva mai constructiv dpdv… material :))
v @ 15.5.2007, 12:45 am
nici asta nu-i o idee rea… ba din contra… :)
angela @ 25.5.2007, 6:51 pm
sunt sigura ca asa este….dar ,cred ca, nu ai incercat, inca, invatamantul….sa fii educatoare si sa vina toti sclifositii de parinti, avand odrasle asemenea, si sa se planga ca ai lor copiii nu stiu ca faca nu stiu ce(ei fiind de grupa mica),ca nu-ti faci meseria(cand ei nu stiu nimic despre pedagogie sau programa scolara…dar ei vor ca ai lor copii sa fie niste micuti “Aristotel sau platon”) si iti mai bat si joc de tine , ca ai doar 20 de ani,si cum iti permiti tu sa tipi la ei(la parinti)…doar ei au voie sa tipe la tine,o amarata si proasta de educatoare, ca sunt mai mari decat tine si ca au studii multe….parca in studii sta omenia……………………si nu stiu nimicde faculatatea pe care o urmeaza educatoare…………si salariul este de 5 milioane……deci, prefer sa ma “frece” seful la cap si sa stau toata ziua pe drumuri si in redactie….deci,iti bagi picioarele in invatamantul lor!Fuck it
un jurnalist in devenire @ 30.3.2008, 9:39 pm
Nu pot sa te contrazic in totalitate. Este adevarat ca meseria nu iti aduce multe beneficii materiale, dar daca simti ca iti place ce faci poti sa treci peste toate neajunsurile ei. E o meserie grea, pentru cei care doresc sa o practice cat mai profesionist. Pentru cei care gasesc o povara in a simti ca isi castiga painea prin rodul muncii lor, le transmit sa se apuce de altceva. Daca toti am fi niste niste trantori care am astepta sa primit cat mai mult fara sa muncim nimic, unde am ajunge? Pana la urma fiecare alege sa isi traiasca viata cum vrea. Unii prefera sa simta ca nu traiesc din mila nimanui, pe cand altii prefera sa cerseasca mereu.
Aaah.. si inca ceva. Daca tu crezi ca meseria asta o poate face oricine, te inseli. La un moment sau altul se vede diferenta intre cei priceputi si cei care n-au nimic de-a face cu jurnalistica.
Un ultim lucru pe care vreau sa il adaug e ca daca realemente ai respect pentru munca ta, inseamna ca iti dai silinta sa o faci la cotele cele mai inalte. Gramatica limbii romane trebuie sa o cunosca tot omul care stie sa scrie si sa vorbeasca, cu atat mai mult un jurnalist pentru care cuvantul este unealta lui de lucru.
adina @ 6.5.2008, 10:10 pm
da…stiu poate ca salariile sunt naspa,dar tot ce imi doresc e sa devin jurnalista cu tot ce implica asta…salarii mici,unele dezavantaje.stiu ca pot sa fac asta si poate este singurul lucru pe care sunt sigura ca l-as face cu placere si cu pasiune.sau astea conteaza prea putin?nu as putea merge la un loc de munca daca nu mi-ar face placere.deci va rog pe voi sa ma ajutati putintel,cu ceva sfaturi pt ca sunt la inceput de drum si chiar am nevoie de ele.ms mult
Stefana @ 5.12.2008, 4:42 pm
Sa stii ca meseria e la fel de nasoala daca esti veriga de mijloc la un ziar. Seful ala cel mai mic, care o ia in bot de la sefii cei mari si care trebuie sa frece ridichea celor de sub el. Si el stie ca a fost ca ei nu demult, daca nu-i birjareste se cheama ca nu-si face treaba, daca ii mina din spate e un zbir sau o scorpie, dupa sex.
miky @ 18.5.2009, 11:27 am
si eu sunt studenta la fjsc si cred despre meseria de jurnalist ca este grea si nici makr nu m am confruntat cu ceva adevarat pana acum.Sincer mi-ar fii placut pentru ca pot ajuta anumiti oamenii,poti sa scrii ,sa anchetezi,dar mi ai dat seama ca ajungi cu greu sa faci lucrul asta in primul rand ca nu stii daca tzi gasesti un loc de munca in domeniu.E mult prea greu si tzi trebuiesc niste ani ca asa faci ceva cu adevarat,ori anii aia nu tzii mai da nimeni inapoi si ce rost mai are atunci sa te complici.?!Este intr-adevar vb si de principiile tale aici,iar eu merg pe premisa sa am satisfactii acum nu peste 10 ani,atunci vreau sa am altele .Asa ca prefer sa mi fac un blogg pe care sa scriu ,sa ma inscriu voluntar intr-o asociatie,sa ajut oamenii dupa cum pot,iar in timpul liber:))..sa anchetez ceva:))
TheBride @ 18.5.2009, 11:47 am
@miky: Si e greu mai ales daca nu stii sa scrii corect romaneste:)
Mircea @ 18.5.2009, 11:49 am
@miky: Fa-mi si mie placerea de a nu mai spune nimanui, nicaieri, niciodata ca esti studenta la FJSC. Sau macar lasa-i pe altii sa descopere asta. Si em am trecut pe acolo, dar la vremea aia muream cu tine in dinti daca te gaseam pe coridoare :)
miky @ 18.5.2009, 11:53 am
mda..ei uite ca nu vreau sa scriu corect romaneste scriu exact asa cum imi vine mie sa scriu daca te deranjeaza numai citi comentariile mele;)aici nu e vorba de scris corect sau nu,in meserie da,deocamdata nu mi fac nicio meserie pe acest blog,apropo dupa noul DOOM nicio se scrie legat in caz ca o sa te iei de lucrul asta;)
Eros @ 18.5.2009, 12:35 pm
miky, draga, nu se lua nimeni de acea greseala, pentru simplul motiv ca e GREU sa o remarci, in noianul ala fara sfarsit de greseli gramaticale si de ortografie. text atat de gresit scris ca al tau n-am mai vazut demult, de pe vremea cand inca ma mai amuzam pe seama comentariilor scrise de romani cu creierul gol pe hi5. iar faptul ca tu, scriind in halul in care scrii, esti acceptata intr-o facultate – si inca intr-una umanista, unde limba romana corect scrisa si vorbita este prima cerinta de baza – nu-mi spune decat ca nivelul coruptiei in acea facultate se da cu capul de tavan si face cucuie purulente.
miky @ 18.5.2009, 12:47 pm
cand o sa vezi o lucrare scrisa de mine atunci sa vorbesti,pana atunci rezuma-te la
ce am scris strict aici ;)asta e problema jurnalistilor si probabil a multor oameni ;sunt prea impulsivi,gata sa sara la beregata omului.Sincer ,nu stiu de ce am impresia ca sunt multi frustrati .Sunt alte probleme mai mari ca astea ,intr-adevar imi asum greselile,dar nu trebuie sa faci din tantar armasar;)
miky @ 18.5.2009, 4:56 pm
@miky, tu chiar vei sustine o lucrare de licenta? O sa trec peste greselile de ortografie, ca observ ca le privesti cu seninatate. Probabil ti se pare ceva normal. Ce nu mi pare mie normal, insa, este faptul ca lucrezi cu un dublu standard: de ce aici nu intampini probleme in a scrie cu picioarele, dar “la lucrare” sau “in meserie” incerci sa te corectezi?
Sa inteleg ca un comentariu pe blogul asta nu merita foarte multa atentie din partea ta?
miky @ 21.5.2009, 11:06 am
pentru ca poate in ceea ce scriu se reflecta personalitatea mea .Probabil ea este dublicitara.In primul rand un blog nu are”o incarcatura oficiala”sa zic asa ,iar in al doilea rand nu iau in considerare parerile oamenilor de aici ,poate doar intr-o mica masura.In concluzie nu te mai obosi sa-mi explici ceva ce nu are sens pentru mine.Ma cunosc destul de bine ,stiu ce pot si ce nu pot ,nu vreau sa demonstrez nimic prin faptul ca-ti raspund tie,ci doar ma amuz.E un fel de entertainment pentru mine,ca doar suntem in era culturii de masa.
Eros @ 21.5.2009, 3:54 pm
Miky, problema sta cam asa:
Ca sa fii luata serios in seama, ca sa fii tratata de catre adulti ca un adult competent si nu ca un copil retard, trebuie sa iti tratezi partenerii de discutie cu aceeasi deferenta cu care vrei si tu sa fii tratata. Cum faci asta in scris? Simplu, incepi prin a respectand MACAR cele mai elementare reguli de ortografie.
Daca nu faci MACAR atata lucru, demonstrezi in mod sigur una din urmatoarele doua ipoteze:
A. Esti complet pe langa ceea ce inseamna scriitura, deci nu ai ce cauta nici macar intr-o facultate, dara-mi-te in meseria de om de litere / jurnalist (de unde si stupefactia celor care te-au comentat aici)
B. Esti complet dezinteresata de ideea de a-ti respecta partenerii de dialog (pe romaneste, te doare fix posterior de cei cu care discuti), lucru care nu poate starni decat cel putin aceeasi reactie din partea noastra (sa ne doara fix in aceeasi zona de tine), daca nu mai mult (sa sfarsim prin a te ignora). De ce? Din simplul motiv ca nesimtirea nu este tolerata nicaieri in lume, iar a alege sa ne tratezi ortografic in halul asta e pura nesimtire.
Acum vino si lamureste-ne, cum esti: complet agramata sau doar nesimtita?
Evident, sunt deschis si la o a treia explicatie din partea ta, care sper din suflet sa contrazica ce-am scris aici si sa ne deschida ochii asupra unei noi si neasteptate modalitati de a privi lucrurile in ceea ce priveste productia literara / cuvantul scris.
miky @ 22.5.2009, 10:08 am
Eu cred ca nu intelegi ce vreau sa-ti spun.Dai niste contraargumente care nu sunt in conformitate cu raspunsurile mele.NU MA INTERESEAZA CUM MA TRATEZI U,spre exemplu ,sau alti oameni de pe acest blog.De aia se numesc opinii pentru ca sunt personale,iar cum tu ti-ai expus parerea despre mine asa si-au expus-o si altii ,doar ca nu aceeasi.In concluzie revin la teza mea si-ti spun :NU MA INTERESEAZA!.Dar pentru amuzamentul meu si pentru ca pot sa fiu ceea ce vreau intr-un spatiu virtual,poti sa nu ma ignori si sa-mi raspunzi in continuare,nu stii cata placere imi face.Abia asteptam sa-mi raspunzi,apropo frumoase poze.
m @ 22.5.2009, 10:20 am
daramite
asta ar trebui sa-ti dovedeasca faptul ca e omeneste sa gresesti, ca dc nu stii cum se scrie fiecare cuvant nu inseamna ca esti cretin, ar putea sa-ti dovedeasca (faptul) ca accentul ar trebui sa pice pe mesajul transmis nu pe cat de bine incadrat in pagina este mesajul respectiv
uite, tu te-ai chinuit aici sa explici ceva, cu sublinieri si aliniate si numerotari, si cred ca nu e prea placut sa vina cineva sa-ti spuna aoleu frate nici n-am citit ce ai scris nici nu ma intereseaza ce incerci sa transmiti cum poti tata sa scrii dara-mi-te, INTR-UN COMENTARIU DESPRE REGULI ELEMENTARE DE ORTOGRAFIE
eu am inteles ce vrei sa spui si in linii mari sunt de acord cu tine, dar ar fi frumos sa traim intr-o lume in care cei din jur nu stau sa vaneze greselile de ortografie ale altora si incearca sa le inteleaga ideile
si dc nu au, e mai de efect sa vorbesti despre lipsa ideilor decat sa ii numeri literele lipsa sau cratimele puse la nimereala
dar ma rog, ce poate fi mai comod decat sa te opresti la suprafat lucrurilor / cuvintelor
miky @ 22.5.2009, 10:34 am
Nici eu nu am avut argumente puternice sa sustin ceea ce trebuia sustinut. Tu in schimb ai pus punctul pe “i”. Forme fara fond! Ai toata admiratia mea!
miky @ 22.5.2009, 10:35 am
Chiar daca nu ai nevoie de ea.
Eros @ 22.5.2009, 7:06 pm
DÁRĂMITE conj. Mai mult decât atâta, cu atât mai mult; dar^1, dar încă. [Var.: dármite conj.] – Dar(ă) + mi + te.
Sursa: DEX ’98
Multumesc pentru colaborare LLOOLL
ok, fiti analfabeti cu diploma, pe ce fond sa comentez cand nu oferiti nici un fond ? LOL Mereti in pace, noah :)))))))
m @ 22.5.2009, 8:44 pm
nu prea e de ras, e de plans
imi trimiti link la dex unde arata ca se scrie intr-un cuvant
eros, sper ca esti sofer pe camion, ca altfel n-ai nici o scuza
Eros @ 23.5.2009, 7:38 pm
@ miky: Ce-mi asum, ca exagerare: vehementza mea impotriva unei persoane care nu da doi bani pe cum scrie. Este o alegere personala, poate un pic gresita, sa nu tolerez anumite defecte, care nu ar trebui totusi sa ma afecteze, cu atat mai mult cu cat nu am nimic de-a face cu persoana respectiva. Multumesc pentru lectie, Miky.
@m: 1. Ca idee, e mult mai placut un dialog cu cineva care nu se ascunde in spatele anonimatului. Asta daca vorbim despre un dialog civilizat, nu despre orice altceva. 2. In incercarea ta de-ai lua apararea distinsei noastre viitoare jurnaliste, nu faci decat sa pui si mai mult accent pe felul in care o scriere corecta si ingrijita te innobileaza si in care o scriere incorecta si neingrijita te coboara jos de tot. Daca o singura greseala pe mine ma trimite la condusul de camioane, ma intreb unde ar trebui sa o trimeata pe miky droaia de greseli din scriitura ei.
Despre Dex: sursa am dat-o chiar in comentariul meu, era vorba despre editia din 1998, iar linkul catre definitie, cu un minim de efort de cautare pe Google, este acesta: http://dexonline.ro/search.php?cuv=daramite. “Daramite” este un cuvant compus (dar(a) + mi + te) dar care a fost adoptat in limba scrisa sub forma compacta (ne-despartit prin cratime, intr-un singur cuvant).
Atunci cand vrei sa pui accent pe un anumit lucru (de pilda, pe ortografie sau pe lipsa ei), poti “exagera” si merge cu despicatul firului gramatical mai departe decat ar fi normal, tocmai pentru a demonstra ceva. Se cheama licenta poetica si nu este considerata o greseala ci un mod de exprimare personal. Evident, asta se aplica atunci cand ceea ce scrii demonstreaza ca gramatica si ortografia nu-ti sunt nici pe departe dusmani, si ca acele “deformari” sunt intentionate si in perfecta cunostinta de cauza. Daca in scriitura – altfel corecta – ti se strecoara doar o greseala-doua, fie se iarta cu gentilete, fie se considera licenta poetica. Atunci insa cand in ceea ce scrii greselile se scurg una dupa alta, nu mai este cazul.
Pentru o mai buna intelegere, revin cu documentarea necesara: http://dexonline.ro/search.php?cuv=licenta
8): licenta poetică: abatere conştientă de la normele limbii literare, condiţionată de legile versificaţiei sau de necesitatea obţinerii unor efecte stilistice distincte
5. o licenta poetică = abatere uşoară de la regulile de pronunţare şi scriere corectă a cuvintelor, din necesităţi prozodice. (< fr. licence, lat. licentia)
Dar, repet, imi asum lectia – pe care trebuia sa mi-o fi insusit demult – de-a nu ma mai lasa afectat si de-a nu ma mai baga in gura mahalalei.
Din punctul meu de vedere, aceasta conversatie se incheie aici. Numai bine…
Despre presa si bloggeri @ 20.9.2011, 5:05 am
[...] Un alt blog pe care il recomand (il bag aici chiar sub piciorusele Mercedesului) este alexmihaileanu care face si o prezentare lunguta a meseriei de ziarist: “Salariile sînt nasoale, abia îţi ajung de chirie, abia rămîi cu bani de mîncare şi de ţigări, nu or să-ţi ajungă şi de bere, reuşeşti să-ţi iei şi tu un tricou la jumate de an din mărunţişul pe care îl strângi din restul de la tutun… Programul e nasol, stai toată ziua în redacţie, te stresează timpul, urlă şeful la tine că n-ai dat materialul la timp, te ia în şuturi alt şef că îţi lipseşte o declaraţie, tre’ să faci nu numai ştiri, ci şi anchete, analize şi reportaje, îţi iei şuturi de la alţi şefi dacă doar preiei ştirile de pe agenţii şi nu le prelucrezi…” Si continua aici. [...]
Raluca @ 28.10.2011, 9:45 am
Tocmai ce ti- am citit articolul foarte impresionant, plin de sinceritate care descrie o imagine foarte sumbra a acestei meserii de jurnalist.
Eu sunt la jurnalism si incerc sa imi impart timpul cu facultatea si job- ul meu. Trebuie sa fiu sincera ca mi- ai doborat moralul insa nu in totalitate. Orice slujba are partea buna si cea rea dar, si nu imi vine sa cred ca aici iti voi da dreptate, pasiune pentru ceva te face sa treci peste toate neplacerile meseriei respective.
Nu vreau sa aduc in discutie vechea scuza a unora ca traim in Romania deci nimic nu este posibil pentru ca daca incepi asa in viata nu are rost sa te trezesti dimineata.