În ultimele zile, vrînd-nevrînd, am văzut cele două ştiri despre oameni ai legii trăgînd cu arma în diferiţi indivizi, care mai de care mai dubioşi. Vrînd-nevrînd, am asistat mai ales la dezbaterile pe marginea dreptului de a împuşca. Şi mi se par patetice şi de prost gust. Vai, dar oare avea dreptul să tragă? Vai, dar oare dacă un idiot ar veni spre tine să te omoare, iar tu ai avea armă, ai trage? Cam la asta se reduce totul.
Un individ a fost împuşcat, undeva pe la munte, după ce s-a repezit să bată un jandarm. După ce, în prealabil, bătuse un salvamontist. Cercetaţi sînt amîndoi, şi împuşcatul – care s-a pricopsit cu o minunăţie de gaură în picior – şi jandarmul. Şi aici intervine întrebarea: dacă poliţistul, jandarmul sau orice altă naţie de forţă de ordine are în dotare un pistol, dacă nu are dreptul să-l folosească, la ce îl mai primeşte? Ca să impresioneze gagicile?
Eu sînt pentru folosirea armelor de foc acolo unde e nevoie. Nu doar că mi se pare legitimă apărare ceea ce a făcut jandarmul, dar mi se pare că, din ce în ce mai des, forţele de ordine ar trebui să facă uz de pistoale. E drept, sînt nişte te-te-uri şi nişte Carpaţi, glonţul pică după un zbor de 50 de metri, asta e. Dar e nevoie de ele. Dacă un jandarm scoate pistolul şi trage un foc de avertisment, iar individul continuă să se repeadă la el, să-l rupă în bătaie, atunci e clar că e ceva în neregulă.
Nu ştiu dacă se uită cineva pe stradă, dar Poliţia Română, alături de toate celelalte instituţii care ar trebui să se ocupe de ordinea publică, sînt luate la mişto şi, practic, nici măcar nu sînt băgate în seamă. Într-o intersecţie, un poliţist îi face semn unui şofer care vrea să facă stînga pe interzis să se deplaseze înainte. Şoferul îşi bagă picioarele (în acceleraţie) şi face stînga prin spatele poliţistului. Se numeşte lipsă de respect în primul rînd faţă de propria persoană.
Acum vreo doi ani, parcă, nişte poliţişti erau bătuţi măr. Se aplică acelaşi lucru. Vai, dar noi n-avem voie să folosim pistolul! Păi şi-atunci la ce-l mai ţii, nene? Doar ca să te dai mare că îl porţi la brîu? Educaţia, în România, se cam duce dracului. Cel puţin cînd vine vorba de a explica cu frumosul. Iar atunci cînd nu merge cu zăhărelul, sînt de acord cu folosirea forţei. Pentru că, pînă la urmă, este inadmisibil ca un individ oarecare să aibă mai mult tupeu şi, de ce nu, mai multă putere faţă de un jandarm sau poliţist, pe care îşi permite să-l ia la pumni în mijlocul drumului. Dar nu, la noi, hoţii şi criminalii sînt fugăriţi ca-n epoca de piatră, cu bastoane în mînă şi zăngănit de cătuşe. Sînt convins că, dacă ar fi folosite mai des pistoalele din dotare, ar fi mult mai multă linişte.
Etherfast @ 9.2.2009, 1:06 pm
Să știi că ar fi mai multă liniște. Răufăcătorii nu prea se gândesc la consecințe. Pedeapsa cu moartea – nu, împușcat să fiu – nu, poate m-or băga la bulău câțiva ani, de unde văd eu cum scap.
popescul @ 9.2.2009, 1:14 pm
total de acord cu absolut tot ce ai exprimat mai sus.subscriu la cele afirmate fara niciun fel de completari…
Nautilus @ 9.2.2009, 1:20 pm
Inainte de a posta un comentariu, pun 2 intrebari de baza autorului nostru:
- Cunosti arta de a trage cu o arma de foc?
- Cand ai tras ultima data (vanatoare, tir etc)?
(Daca e curios cineva, eu stiu sa trag, desi n-am servit Statul roman in haine kaki. Din nefericire n-am putut folosi decat calibrul de tir, 5.6mm)
~Nautilus
Alex Mihăileanu @ 9.2.2009, 1:35 pm
Nu, n-am tras niciodata cu o arma de foc si nici nu sint curios prea curind. Atunci cind voi fi vreo mega persoana publica, urmarita de paparazzi si, eventual, vizata de hoti, poate o sa-mi cumpar, dar pina atunci nici nu ma gindesc. Acum, ca am raspuns, care-i legatura dintre comentariul tau si textul meu?
Autogreen @ 9.2.2009, 1:37 pm
Sunt de acord cu tot ce ai scris in articol, avem nevoie de alte legi, unele care sa protejeze cetatenii si nu infractorii.
horia @ 9.2.2009, 1:41 pm
omul nu se va disciplina niciodata de la sine…tb impus cumva, iar dc nu exista pedepse si cei care sa aplice…degeaba
iar faptul ca “organele” nu aplica ce tb aplicat…
degeaba ne lamentam noi si facem apel la bunul simt…pana politia nu incepe sa dea amenzi, justitia sa dea sentinte…sal’t…nu se va intampla nimic
disciplina se invata(la unii si de frica), nu vine din strafundul fiintei
probabil ca si prin alte tari era la fel acum multi-multi ani, insa s-au gasit niste baieti care sa faca treaba…si pana la urma, vrand-nevrand, nesimititi s-au disciplinat si ei…
mergi cu 100 la ora…o data, iei o amenda, de doua ori, iei o amenda…la a treia banuiesc ca incepi sa te mai gandesti…(asta e doar un ex, putea la fel de bine sa fie si cu o hartie aruncata pe jos sau cu rahatul cainelui scos la plimbare)
Mihai @ 9.2.2009, 2:13 pm
atunci cand vedetele de carton din RO vor fi pedepsite fara frica de a primi un “telefon” si atunci cand pentru ultraj, cuvinte injurioase sau alte “dulcegarii” de astea vor fi intinsi pe capota, citite drepturile si o noapte la sectie poate nu va mai fi nevoie de arme. sau poate am vazut eu prea multe filme.
teodoreanu mircea @ 9.2.2009, 2:30 pm
Este absolut necesara modificarea legii privind uzul de arma, indeosebi pentru organele constitutionale ale statului roman insarcinate cu ordinea publica. Teama de a folosi armamentul din dotare de catre politisti este justificata. Judecatori corupti si iresponsabili au dat de prea multe ori sentinte nejustificate impotriva acestor politisti, in totala contradictie cu interesul cetatenilor obisnuiti. Ce sa te astepti de la indivizi in roba precum judecatoarea de la Targoviste sau cei de la Craiova? Inamovibilitatea (sau cum se mai numeste) este o pelerina care permite abuzuri inimaginabile, din partea celor platiti sa ne faca dreptate.
Dojo @ 9.2.2009, 3:09 pm
Traiesc cu speranta ca vom avea odata “organe” care sa poata impune respect. E inadmisibil sa primeasca suturi in fund de la orice cretin cu tupeu. In cazurile astea intai impusti, dupa aia pui intrebarile.
mircea @ 9.2.2009, 3:17 pm
Da de acord. sa le foloseasca.
Mircea @ 9.2.2009, 3:18 pm
În principiu sunt de acord cu ce zici, Alex, dar parte a discuției e și modul în care se comportă poliția română. Atitudinea de milițian e omniprezentă, mulți polițiști se cred mai presus de cetățean și chiar de lege așa că șansele să abuzeze de dreptul de a trage sunt mari. Dacă reușim să reformăm poliția astfel încât să se comporte normal, atunci ar fi ok să le dai dreptul să tragă.
Nautilus @ 9.2.2009, 3:24 pm
1. E nevoie de un antrenament serios al fiecarui politist in momentul in care e dotat cu o arma, si de exercitii periodice. “Nu e ca in filme”, vorba unui banc cu politisti :)
2. E nevoie de un control psihologic serios al fiecarui politist in momentul in care e dotat cu o arma
3. Calitatea armei Carpati (copie romaneasca si cu tolerante de fabricatie romanesti a PPKului) este cunoscuta. TTul adevarat, made in USSR, e parca alta mancare de peste
4. Nu se trage cu un pistol obisnuit la 50m, decat daca esti campion olimpic. O arma de autoaparare e facuta sa traga la distante mici, care se intalnesc in interiorul unei cladiri. Tirul la 100-150m e rezervat armelor ceva mai mari, sau pistoalelor concepute special pentru distanta si precizie, P08, Mauser etc
5. Nici sovieticii nu impuscau suspecti, le faceau in schimb lucruri foarte neplacute :) Pentru imobilizarea unui dobitoc care se crede Robocop sunt foarte eficiente armele neletale dar DUREROASE, spre exemplu un Taser
~Nautilus
popescul @ 9.2.2009, 3:44 pm
nautilus nu ti se pare ca incerci sa ne prostesti derapand de la subiect? pe mine,nu stiu daca si pe autorul articolului,nu ma prea intereseaza datele tehnice…pe mine ma enerveaza,ma umple de draci faptul ca ma uit la tv si-l vad p-ala cu tiporul in mana care ataca un militian si ala cu pistolul la brau sta si asteapta sa-l loveasca! d-asta ii platesc eu,tu,noi? acum tu vii si ne explici cum se antreneaza aia? nu ma intereseaza! eu vreau in asemenea cazuri sa-l vad tragand! stiu,le e frica de lege,ca e prost facuta,d-asta nu trag,dar sunt satul de scuza asta.plus de asta cine respecta legea in romania?
Nautilus @ 9.2.2009, 7:28 pm
1. NU se antreneaza. E NEVOIE sa se antreneze, dar in tarisoara noastra putini fac ceea ce trebuie. Greu e cititul in limba romana :)
2. Fiind cunoscute opiniile autorului despre arta tragerii cu arma, prin lunete si din elicoptere, curiozitatea mea fata de el era justificata.
3. Dupa comentariile pe care le vad aici, nu cred ca e necesar sa “incerc eu ceva”, problema era deja rezolvata pe cale naturala :)))
~Nautilus
Arhi @ 10.2.2009, 7:28 am
ce misto vorbiti voi vorbe. “nu is fac datoria” lolici:) macar aveti idee care e regimul armelor in MI? ce se intampla de fiecare data cand SE TRAGE un cartus? si alte dume de genul?
ileana @ 10.2.2009, 4:40 pm
si eu sunt de acord cu tine. oamenii legii trebuie sa fie mai duri cu delincventii. din cauza ca in Romania pedepsele nu se cumuleaza in sensul k pt 5 furturi un infractor primeste doar pedeapsa pt furt (diferit fata de alte tari unde se cumuleaza: 5 furturi=5* pedeapsa pt furt)…d-asta la noi toti stau linistiti k stiu k scapa rpd de la inchisoare.
clujean @ 17.2.2009, 12:32 pm
de cate ori se pune problema inaspririi, prin lege,a atitudinii politistului (sau jandarmului) fata de un contravenient sau infractor, imediat sar unii cretini cu replica: daca vor fi abuzuri? raspuns: da, vor fi si abuzuri! insa atata vreme cat, din 10 actiuni, 9 sunt justificate si 1 abuz, prefer actiunea! daca as fi eu cel abuzat? ghinion!
Alex @ 19.2.2009, 12:22 am
In primul rand legile la noi sunt asa cum sunt, adica total aiurea.
Daca as fii politist nu cred ca as folosi pistolul din dotare si daca l-as folosi, l-as folosi doar in cazuri extreme dar foarte extreme si asta din cauza legilor care asa cum am mai spus sunt prost facute.
Politisti de la noi.. cred ca 5 din 10 nu stiu uzul de arma..
Bgd @ 8.3.2009, 6:06 pm
in tara asta, daca “organul” face uz de arma, e tratat mai rau decat infractorul…pentru un cartus tras,curge multa cerneala si se aduna multe hartii…daca ai “noroc” sa folosesti armamentul din dotare in conditiile legii (interpretabile) bineinteles,esti supus interogatoriului mai mult decat infractorul si esti purtat de colo-colo pana iti vine sa iti dai demisia. Abuzul e un cuvant care mai nou a intrat in vocabularul oricarui individ, in plus de asta, ori de cate ori se aplica legea de catre “organe”,in cele mai multe cazuri, e nevoie de un martor si nu ai de unde sa-l iei,toti fug de lucrul asta. din cauza asta cel care constata o contraventie sau o infractiune are toate sansele sa “cada in abatere” in fata conducatorului institutiei pe care o reprezinta. Asa o etica si deontologie are cetateanul de rand, incat atunci cand organul isi face treaba, intoarce spatele, sau chiar mai rau,ia partea celui caruia trebuie sa i se aplice legea… Atunci, intreb si eu, daca cetateanul nu isi face datoria, organul de ce ar face-o? E o ironie a sortii, nu :)? Incurcate sun caile legislatiei in vigoare si multi stiu sa le ocoleasca :))!
P.S.
Pt nautilus: sa sti ca se fac “antrenamente” de tragere de doua ori pe luna in MAI ;), cu toate categoriile de armament care exista in dotare