Elicopterul cu lunetă

Da, titlul e pus la mişto. Totuşi, există şi o parte serioasă. În dimineaţa asta, pe la vreo 10.30 (da, e dimineaţă pentru mine la ora aia, deşi mă trezesc la opt făr-un sfert), plecînd de la Casa Presei, aud zgomote. Eram în staţia lui 335 cînd, pe deasupra, două elicoptere se mişcau leneş spre Arcul de Triumf. Atît de leneş, că presupun că le durea, de teribil ce era zgomotul.

Două elicoptere, zic. Unul alb, mai mare, în faţă, pe care scria POLIŢIA. În spatele lui, la vreo 50 de metri, în nuanţe de verde de camuflaj, al doilea, cu uşa laterală stînga deschisă. Cine s-a uitat la filme de acţiune le ştie, genul Black Hawk (dar nu Black Hawk, că românii nu-şi permit aşa ceva), dar fără mitraliere şi alte poveşti. Un elicopter al armatei, alfel spus.

Ei bine, în uşă trona un soldat cu o puşcă. Primul gînd a fost acela că românii noştri s-au apucat să facă repetiţii pentru summit-ul de la începutul lui aprilie. Care va să zică, ne facem şi noi că sîntem ţară serioasă şi scoatem două elicoptere la interval, să se vadă cam cît de sigur e Bucureştiul. Nu de alta, dar dacă am ajuns să dăm acreditări pînă şi măturătorilor, e o treabă.

Revenind la soldatul din elicopter, puşca lui avea montată o lunetă (de unde şi titlul). O lunetă care a reflectat soarele fix în ochii mei. Care eu, un oarecare căscînd gura după elicoptere militare, m-am cam speriat. De ce? Pentru că am simţit cum un soldat român se uită prin luneta unei puşti la mine. Şi m-am speriat nu pentru că se uita la mine, un biet muritor căscînd gura după elicoptere, ci pentru că mi-a fost teamă să nu scape degetul pe trăgaci şi să mă facă ciur.

Ce învăţăminte trageţi voi de aici? Ei bine, acelea că eu n-am încredere în soldaţii români nici cît într-un cui de tei, oricît de profesionişti s-ar lăuda ei că sînt. Mi-e frică, pur si simplu, de soldaţi români cu arme încărcate pe mînă.

Altfel, o să ne distrăm teribil de summit, cînd traficul în zona Pieţei Presei o să fie închis şi-or să se dea claxoane peste claxoane. Nu de alta, da’ mă gîndeam că, dacă tot ne lăudăm că avem elicoptere, de ce nu îi transportăm pe nenii ăia cu ele? În fond, Casa Poporului e cît… err, Casa Poporului, o fi loc de aterizat. De ce? Eh, că e mai simplu să blocăm traficul, de aia.

Tags: , , ,

40 comentarii

  1. vasilissa @ 20.3.2008, 1:28 pm

    hehehe, asa naivitate am patit si eu. sa iti zic de ce naivitate. ma duc io juna si ravasitoare la politia militara acu vreo 15 ani in interes amoros. ma pescuieste de la poarta amorezul si o porneste inainte in pas saltat ca sa imi arate drumul. in curte, insirati in linie, soldatii, in pozitie de voie. in fata fiecaruia, o ranita. pe ranita, sprijinita in pat cite o pusca, indreptata in fata, cu teava nitel in sus. m-am blocat. m-am gindit: acu daca trec prin fata lor si se impiedica vre-unul de-mi salta niste plumb in mine, mor ca proasta. si cum stateam eu asa pe ginduri, ma ia amorezul de-o ureche: hm, tu chiar iti imaginezi ca astia chiar au vazut vreun glont de cind sint in armata? :))

  2. m @ 20.3.2008, 1:35 pm

    gasesc ca ar fi fost o moarte onorabila.. decat sa mori de cancer pulmonar, no offence…

  3. vasilissa @ 20.3.2008, 1:39 pm

    a, pe modelul, el infierbintat, glontul rece, gata peumonia!! :))

  4. A @ 20.3.2008, 1:53 pm

    Sau de grija altora…

  5. artistu @ 20.3.2008, 2:01 pm

    O fi ma Alex mai usor cu elicopterilii, dar politicianul e si el un “roman get-beget” care vrea sa fie vazut de vecini cum pleaca din fata vilei cu girofarul aprins si cum trece el o racheta pe Calea Victoriei, inchisa doar pentru ei! :(

  6. Mugurel @ 20.3.2008, 2:01 pm

    Stai linistit. Nu cred ca problema de incredere tine de militarii romani.
    Eu m-am trezit in Paris cu un baietas care facea de garda pe acolo si era imbracat ca pentru o interventie in Irak. Costum de camuflaj (desi era in inima orasului si asta il evidentia nu il ascundea) si un pistol mitraliera care l-ar face invidios si pe Rambo. Normal ca m-a trecut un oarece fior. N-am stat sa ma gandesc la pregatirea lui sau la anii de experienta. Pur si simplu, armele la vedere nu au ce cauta in public.

  7. Alexandru @ 20.3.2008, 2:09 pm

    Stai linistit Alex ca nu se uita la tine. Gandeste-te la faptul ca lentila e nitel convexa si ce-ai vazut tu, au vazut si alti 1000 care s-au uitat la elicopter. Si chiar daca ar fi plana suprafata lentilei de la luneta, tot o vorba de ungliul de reflexie. Ca doar nu luminai tu ca un soare ca sa se intoarca lumina inapoi chiar in ochii tai. Sau mai sti!!!. Daca asta te linisteste ma opresc. Daca nu…..mai povestim. Iar despre soldatii romani sa nu mai ai asa impresie proasta. Povesteste cu unul care-a fost prin Irak sau Afganistan si vei afla noutati despre armata romana. Cat despre cei din trupele speciale, iti spun c-au vazut destule ”gloante” la viata lor. N-or fi ei ca trupele speciale americane, dar la tinta stiu sa traga.

  8. vasilissa @ 20.3.2008, 2:17 pm

    @alexandru. domne, aia de cariera, da, cu siguranta. am unul acasa si imi povesteste diverse din domeniu. aia in termen insa. cam cum e mincarea de cartofi, cam asa e si instructia.

  9. ciobitud @ 20.3.2008, 2:22 pm

    “Nu de alta, da’ mă gîndeam că, dacă tot ne lăudăm că avem elicoptere, de ce nu îi transportăm pe nenii ăia cu ele? În fond, Casa Poporului e cît… err, Casa Poporului, o fi loc de aterizat. De ce? Eh, că e mai simplu să blocăm traficul, de aia.”

    Nu crezi ca e un pic rautacios ultimul tau comentariu? :) In ce tara sunt plimbati sefii de stat de la aeroport cu elicopteru?

    Si ca sa vezi ca nu e o inventie Romaneasca, cand Bush a venit la Bruxelles, s-a intamplat cam asa:
    - aeroportul international al orasului (si e un aeroport maricel, unde aterizeaza sute de avioane zilnic, oricum de vreo 50 de ori mai mare decat Otopeni-ul) a fost inchis 2 ore (si mii de oameni au fost blocati pe aeroport in aceea perioada);
    - tot traseul de la aeroport pana la Ambasada Statelor Unite din Bruxelles a fost inchis timpul necesar deplasarii de la aeroport la ambasada (nu culoar unic, trafic inchis si era vorba de o autostrada, o portiune din periferic si vreo doua bulevarde principale din Bruxelles);
    - toate strazile pe care s-a perindat dupa aceea coloana oficiala au fost, pe rand, inchise in totalitate traficului.

    In ceea ce priveste profesionalismul armatei romane, ai fi uimit, seamana destul de mult cu ce vedem prin afara (daca este sa vorbim de fortele speciale, nu de militareii pe care ii vedem deseori la dezapezit sau care pazesc intrarea la vreo institutie).

    Apropo, deoarece citeam la tine pe blog cand ziceai ca nu intelegi de ce romanii nu pot accepta o opinie contrara, eu nu inteleg de ce romanii sunt atat de critici? Eu nu reusesc sa dau de un articol pozitiv despre Romania, in presa si mediul on-line romanesc, si totusi sunt si lucruri bune de care putem vorbi, nu?…

  10. Alex Mihăileanu @ 20.3.2008, 2:29 pm

    in primul rind, asta era ideea, sa fac bascalie pe seama lor. da, e un comentariu rautacios :))
    eh, acu’, daca e sa vorbim despre critica, adevarul e ca observi mult mai usor lucrurile rele. intr-un fel, ai dreptate, sint si lucruri bune despre care putem vorbi. din pacate, sint prea putine si sint tinute pentru putini.

  11. alk @ 20.3.2008, 2:51 pm

    Oricum armata romana s-a calificat in specialitatile: rafala in multime, distrugeri de cladiri cu diverse tipuri de arme si altele…

  12. just_me @ 20.3.2008, 3:09 pm

    La mistocareala nu ne intrece nimeni, intr-adevar. Ce-ai vrea, sa se plimbe Bush pe calea victoriei neinsotit?
    N-o fi la noi normal sa vezi arme pe strada, dar nu peste tot in lume baietii sunt atat de “pasnici”. Da putin pe CNN si Al-Jazeera si-ai sa vezi …

  13. Alexandru @ 20.3.2008, 3:09 pm

    @vasilissa. A trecut mult timp de cand nu mai sunt militari in termen. Cunosc un fecior de 20 de ani care a dat 3 examene (ed. fizica, psihologic dintr-ala de 8 ore si inca unu’…nu mai stiu ce), ca sa aiba posibilitatea sa intre in armata ca soldat de rand. Sa vezi si sa nu crezi. Au fost cam 5 pe un loc. Dar bineinteles ca-i pe bani. Adica de inceput castiga cam 11 mil. si pe urma odata cu timpul si functia mai creste leafa. Pentru un tinerel de 18-20 de ani care n-are ce face, nu-i asa rau.

  14. Catalin @ 20.3.2008, 3:14 pm

    Prietene….esti un dobitoc.

  15. Alex Mihăileanu @ 20.3.2008, 3:19 pm

    multumesc. iti urez multe succese in viata. modul asta de a gindi o sa te duca departe.

  16. Bogdan @ 20.3.2008, 3:22 pm

    Salut.

    Ce ai vazut tu la patrula aia aeriana e mai mult de show. E pus sa-l vezi ca se afla acolo si sa nu te uiti dupa baietii cu ochi albastri care se plimba langa tine pe strada.

    Cat despre luneta si scapat glont in tine, ar fi cam greu. Un racan neinstruit n-ar fi in stare sa foloseasca puscociul pe care-l descrii tu, mai ales sa te impuste (accidental sau nu). Un soldat obisnuit n-ar avea ce cauta intr-un elicopter, iar un lunetist bine instruit ar stii cand si in ce fel sa foloseasca unealta din dotare. Atata timp cat nu prezinti nici o amenintare, omul ala nici n-o sa traga piedica.

    Elicopterul pe care-l descrii tu l-am vazut si eu plimbandu-se cu o zi inainte prin Dristor (la fel de incet, dar fara lunetist). Probabil isi mai dezmortesc si ei aripile, saracii, ca si-asa n-au decat cateva ore de zbor pe luna.

    Astea fiind zise, i’ll give you the benefit of the doubt si o sa zic ca articolul asta e scris mai mult la caternica decat in serios. Nu ca ala despre cum l-ai vota pe Nastase in loc de Base.

  17. Bogdan @ 20.3.2008, 3:33 pm

    Salut din nou.

    Na ca voiam sa incep cu ceva si tocmai asta am uitat sa zic.

    Cel mai probabil, patrula aia aeriana ava pe langa puscoci si un binoclu cu care supraveghea toata zona din aer. La asta sunt cel mai bune jucariile astea. La uitat dupa lume multa de sus. Nu la impuscat lume de sus.

  18. Alex Mihăileanu @ 20.3.2008, 3:34 pm

    Bogdan: e un text scris de dragul bascaliei. nici n-am remarcat, pina sa comentezi tu, ca l-au preluat si pe hotnews.ro :))

  19. Bogdan @ 20.3.2008, 3:46 pm

    Wel… You’re a star, what can I say. Vezi ca ce scrii tu e citit de multi si putini din ei stiu sa diferentieze intre o luneta si un binoclu.

  20. nashu_mare @ 20.3.2008, 3:57 pm

    Le-am vazut si eu pe astea. Lucrez in Plevnei si azi dimineata ne-au vizitat. Cel de politie a aterizat in Spitalul Militar undeva timp in care cel de armata survola la joasa inaltime zona. A durat cam 5 jumate de ne duduiau geamurile de placere. Dupa care amandoua au taiat-o spre Cotroceni (cred, cel putin aia era directia).

    Vine apocalipsa, va zic. :)

  21. Nautilus @ 20.3.2008, 3:59 pm

    La campionatul de FIA GT si Formula 3 al primarului Bordureanu, paza a fost asigurata si de un elicopter militar Puma SOCAT inarmat cu tun si rachete :D pilotul, curios sa vada ce se intampla pe pista, zbura in unele momente la nici 30 m, mai jos decat inaltimea unui bloc

    ~Nautilus

  22. Nautilus @ 20.3.2008, 4:29 pm

    PS daca intereseaza pe cineva, UH-60 Black Hawk nu e mai scump decat Puma… mai degraba contrariul e adevarat :p :D

    ~Nautilus

  23. Dan @ 20.3.2008, 4:33 pm

    Alex, te-ai uitat si la sol?! Poate era si unu prin tufisuri care te tintea, iar ala din elicopter era doar de rezerva…in cazul in care sol-istul nu-si facea bine treaba…:)

    PS: In zilele alea de summit, Bucurestiul o sa fie cam asa: o multime de oameni transpirati, pe jos, mergand injurand spre servici si aratand semne prea putin prietenoase elicopterelor de deasupra…:))

  24. razboinicul luminii @ 20.3.2008, 4:58 pm

    1. romanii buni soldati? de cand? in ce razboaie? Noi si italienii mari razboinici – la cantat ( cu acordeonul prin Afganistan, cu alocoolul metilic in Irak). Noi suntem asa ca sa iasa la numar de tari ca participante la coalitie, cam cum erau tarile africane la Olimpiada de iarna.
    2. e o solutie f buna transportul cu elicopterul, dar care elicoptere,cine le conduce si cate ajung la destinatie?

  25. vasilissa @ 20.3.2008, 6:21 pm

    dane, hai ma ca nu au cum sa mearga cu pusti cu lunete prin porumbul din jurul bucurestiului, ce naiba. prinde naiba fo raza de soare la amiazi de ard doua hectare de ajungem sa ne batem la coada la malai!

  26. Shadow @ 20.3.2008, 7:29 pm

    Alex tu nu te-ai plictisit sa ti-o “iei zilnic” de la o gramada?
    Sau te antrenezi pt situatii de “stress” :-).

    Acum la smmit te prinzi ca o sa fie de vreo 5 ori(din burta) mai blocata “tirculatia” decat la “francofonie”.

    Sportul national e “hazul de necaz” deh.

  27. Speed @ 20.3.2008, 9:08 pm

    felicitari, ai ramas in stereotipurile romanesti, intre care si ca armata e incompetenta; incearca inainte de a scrie sa te mai si documentezi, incearca sa stai de vorba si cu militari din trupele profesioniste, ai fi surprins; dar asa e mai usor, un text usurel, de primavara, doua trei mistouri ieftine si gata, alta insemnare pe blog.

  28. mirunescu @ 20.3.2008, 9:54 pm

    n’am chef sa ma angrenez in discutii interminabile cu injuraturi si atacuri la persoana pentru ca nu sunt de acord cu cineva, dar hai sa fim putin mai rationali! 1) maturatorii se acrediteaza ca sa poata matura in zonele in care accesul nu e persmis 2) ai vazut tu intalniri oficiale unde delegatia e transportata cu elicopterul? Nu vorbim de zonele de conflict militar, vorbim de intalniri oficiale. Orice intalnire oficiala are un protocol care nu e de dragul lu’ bush sau a lu’ base sau a lu’ sarko ci e o chestie simbolica de respect intre cele doua state, delegatia reprezentand statul, in esenta oamenii din statul ala. E o chestiune ritualica din cele mai vechi timpuri sa intampini un alt sef de stat, sa-i strangi mana, si sa nu-l pui sa coboare pe un acoperis, pentru acoperisul nu e intr-un mod simbolic, pamant romanesc. poate peste 30 ani asta o sa fie protocolul primilor delegatiilor.
    m-am saturat foarte sincer de gigi contra la orice. e 2-4 zile, timp in care oamenii o sa mai stea si pe acasa. daca pentru 365 de zile nu-l strangem de gat pe videanu pentru trafic, e musai sa facem scandal pentru 2-4, ca sa ne facem brandu ala de tara si mai fabulos, ca e fabulospirit.

  29. Alex Mihăileanu @ 21.3.2008, 12:36 am

    Shadow: incep sa devin imun :))
    in alta ordine de idei, asta era un text cu mistouri ieftine pe care l-a preluat cineva de la hotnews.ro pentru ca s-a distrat citindu-l. cit despre “luatul zilnic”, am ajuns la concluzia ca romanii au niste tabuuri peste care nu poti sa intri: fotbalul, religia si parlamentarii mult iubiti. daca ai indraznit sa comentezi ceva despre asta, ala esti. bine, nu mai spun de aia care se cred atoatestiutori si comenteaza la orice subiect de parca ar fi maestri.
    sincer? nici nu-mi mai bat capul.

  30. mirunescu @ 21.3.2008, 4:34 am

    “sincer? nici nu-mi mai bat capul.” mda… nu cred ca e o vreo atitudine mai enervanta decat asta!
    …nici sa nu-ti bati capul, ca mna… de ce ai face asta, de ce ar avea chef cineva de dialog? toti le stim pe toate!

  31. vasilissa @ 21.3.2008, 11:12 am

    alo, razboinicu’ luminii, romanul e bun soldat. a fost de cind mama lui l-a facut. conducator e mai prost. dovada e cum am iesit noi de prin toate mardelile cu alte popoare si pacea rusinoasa semnata pe genunchi. soldaaaati au fost soldaaati sunt incaaaa si-om fi cit neaaamu roooomaaaaneeeesc… etc etc.

  32. Alex Mihăileanu @ 21.3.2008, 11:23 am

    miruneasco: nu-mi mai bat capul pentru ca m-am saturat, deja ma doare. am nevoie de o pauza.

  33. mirunescu @ 22.3.2008, 12:56 am

    mna bine daca le-ai invatat pe toate, nu-ti mai bate capul… si ia-ti pauza, piua, stop joc, inchide comentariile.

  34. blinder @ 22.3.2008, 1:48 am

    doamne de data asta chiar ma bucur ca stau departe de bucuresti. mai repede o sa ajung eu la voi din oradea decat voi de la A la B. cred ca`ti pregatesti deja lista de blesteme.. i know i would ;))

  35. ciucinciu @ 22.3.2008, 4:41 am

    eh dar daca luneta reflecta lumina soarelui in ochii tai nu inseamna ca e indreptata spre mine, nu cred ca au voie sa faca asta, si nici nu cred ca ar fi atat de prost sa indrepte pusca spre cineva avand in vedere arsenalu nostru de arme rusesti din razboiu din avganistan sau ceva, faza cu lumina in ochi de la soare e doar in filme, daca stai sa te gandesti la fizica acestei chestii, sunt slabe sanse sa fie luneta indreptata spre tine si soarele sa fie intr-o pozitie perfecta sa iti vina in ochi, nu iti fa griji cand vei muri ori va dura mult de tot cum patesc multi, sau vei muri subit fara sa iti dai seama poate in somn sau sa cada un camion plin cu aur pe tine de la o inaltime de 50,32 metrii. ah pesimist dar probabil

  36. Anna @ 23.3.2008, 3:28 pm

    :((( Nici nu vreau sa ma gandesc cum os a ajung la servici pe DN1 atunci!

  37. Radu S @ 23.3.2008, 8:41 pm

    Daca ai vorbit la misto ca n-ai incredere in soldatii romani, ok. Dar daca nu, da o raita pe la un UM, intra pe pagina ministerului, si cred ca te razgandesti. Daca e sa nu avem incredere in cineva, apai il avem pe Mele, mai avem gastile din SMG…

  38. andrei @ 24.3.2008, 3:32 pm

    mai bine foloseau un avion ;)

  39. Catelu @ 25.3.2008, 8:56 am

    E absolut normal sa-ti fie frica de un soldat roman inarmat. Statistic, mai multi au murit la Satu Mare cand un soldat roman inarmat a scapat liber prin cazarma decat in toata campania din Afganistan.
    Acolo singurele acte de eroism prin care s-au distins au fost ca au calcat pe bombe.
    Pastrand proportia, toti ar trebui sa fim decorati pentru ca zilnic hurducam prin gropile din sosele…

  40. Airlight @ 27.3.2008, 12:41 am

    Dragule, lentila e convexa :P Probabil se uita si el pe strada dupa vreo pipita ;)) De fapt, recunostea terenul omul. Iar de profesionalismul specialistilor din MApN .. ai fi uimit, mon. Stai linistit, nu va impusca nimeni pe nimeni accidental. La comentarii despre oporunitatea inchiderii traficului nu ma bag, nu-i feliuta mea. Dar au avut ratiunile lor pentru a face asta cu siguranta.

Lasa un comentariu

* obligatoriu. Adresa de mail nu va fi facuta publica.

ATENTIE

Nu sint tolerate injuraturile, cuvintele si expresiile obscene sau comentariile neargumentate. Chestie de igiena a conversatiei. Mai multe detalii, aici.