Problema ruptului gurii tîrgului

De vreo şase luni, de cînd am plecat de la Standard, sînt freelancer. OK. Pîn-aici, toate bune. Fac diverse layouturi, tai PSD-uri, scriu texte, funcţie de ce îmi cere clientul. Ei bine, unii clienţi ai unora dintre clienţii mei sînt de-a dreptul cretini. Cînd vine vorba de layout-uri, designer-ul propune, clientul îşi dă cu părerea. Aici apare problema.

Problema ruptului gurii tîrgului, mai exact, pentru că toţi vor ca, atunci cînd iese produsul finit, să te dea pe spate. Totuşi, se uită cel mai important principiu, KISS: “Keep it simple, stupid!“. Mă uit şi mă minunez că, oricît de mult le-ai explica (şi am cazuri de clienţi care mi-au făcut-o şi mie), ei vor într-un anume fel, să arate neapărat fix ca în PSD. Le explici: “Nene, fontul ăla îl are designerul şi, în cel mai fericit caz, şi matale. Lumea nu-l vede, mergi pe fonturile de web, alea obişnuite”. El zice nu, că trebuie să arate într-un anume fel.

Stupiditatea de care dau dovadă unii se ridică pînă la un asemenea nivel încît heading-urile şi butoanele simple, de meniu, trebuie să fie imagini. OK, am înţeles, dar nu pricepi că dacă e text te indexează mai bine motoarele de căutare? Pe client îl doare-n fund, el vrea imagine. Sau, cazurile cele mai des întîlnite, flash. După care se miră că nu-l caută nimeni, că n-are trafic, că nu intră nimeni din Google şi te întreabă pe tine, de parcă tu ai fi responsabil, de ce nu-i vin lui vizitatori.

O altă chestie care mi se pare de-a dreptul stupidă – şi care mă face să mă întreb dacă nu cumva agenţiile de online s-au resemnat şi tocmai de aia renunţă a le mai explica de ce nu-i bine, pentru că oricum n-au cu cine discuta – este ticsirea unui site cu background-uri de nu ştiu care, cu headere cît mai colorate, cu tone de scripturi. Bineînţeles, pagina va avea un timp de încărcare mult mai mare. Dar pe client nu-l interesează, că el vrea să spargă gura tîrgului.

Gura tîrgului nu se sparge dintr-un motv simplu: dacă aştepţi mai mult de 30 de secunde şi site-ul nu e complet încărcat, îl închizi şi nu mai revii. O să fie un spike de trafic la lansare, după care numărul vizitatorilor o să se împuţineze vizibil. Cine e responsabil? Ăla care a cerut.

Ce nu reuşesc românii să priceapă, indiferent că e vorba de site-uri web, de politică, de orice, este că peste tot funcţionează principiul de mai sus: cu cît faci lucrurile să fie mai simple, cu atît ai mai puţin de suferit şi mai mult de cîştigat. Dar nu, noi trebuie să ne complicăm!

Tags: , ,

26 comentarii

  1. manoland @ 4.4.2008, 9:13 am

    Pentru prima oara de cand te citesc, sunt complet de acord cu tine, asa ca am zis sa marchez momentul. Nu promit sa se repete!

    Ai si clienti care se cearta pe culori, care vor combinatii ce le par lor ca merg de minune?

    Si daca tot scriu, vroiam sa te intreb de ce latura patratelor cu reclama e mai scurta (vizibil) decat dreptunghiul rosu in care scrie reclama? Intreb pentru ca vad ghilimele de sub linkurile Hotnews si Arhive aliniate la dreapta exact la dimensiunea respectiva. E vorba doar de spatiul de reclama care e standard?

  2. sadwank @ 4.4.2008, 9:22 am

    De obicei te critic, dar articolul asta e bun.
    Tu vorbesti de un client “de treaba”. Mai rau decit clientul care vrea sa rupa gura e ala care nu stie ce vrea. Initial vrea intr-un anume fel. Dupa care se da doi pasi mai in spate, mijeste ochii si zice: “nu-i asa ca aici ar merge o dunga rosie?”. Iar dupa ce-i f*ti dunga rosie unde zice, iar se da mai in spate, si iar zice: “mmm, parca albastra ar fi mai bine”. Problema apare cind ii termini lucrarea si nu mai arata asa cum ai gindit-o tu: ce faci, iti pui numele pe ea sau nu? Problema insa se rezolva simplu: ii spui clientului de la inceput: o faci cum vreau eu, te costa 100 de lei. O facem cum vrei tu, te costa 1.000. Nu-ti convine? Mergi!
    In ce priveste complicarea INUTILA a lucrurilor, si eu am intilnit problema asta, la programatori si, de consternat ce eram, i-am povestit-o lu’ tata, care e baiat destept, inginer mecanic. Stii ce mi-a zis tata? A inceput sa rida: “baaa, pai complicat stie sa faca oricine! Simplu e mai greu!”.

  3. sadwank @ 4.4.2008, 9:33 am

    Si un exemplu concret: ma ia unul, care are host la cabanova, sa-i fac un site de 3 pagini. Ok, zic, si i-l fac dupa cum a zis, exact cum a zis. Dupa care vine si zice:
    - Pai si eu cum bag text in el??
    - Pai cu notepad-ul sau cu un editor html – zic eu.
    - Aaa, pai eu nu stiu HTML – zice – fa-l ca sa pot sa-l editez cu editorul astora de la cabanova.
    WTF??? Cind ma uit, sa vezi surpriza emisiunii: aia au un editor flash cu care iti faci ce n-ai visat: texte care scroll-eaza pe diagonala, meniuri, butoane, formulare de contact si alte dracarii.
    I-am zis clar: bah, eu nu fac asa ceva!
    - OK – zice – dar mi-l optimizezi si mie?
    - Pai ce dreac’ sa-l optimizez, nu ti-l faci tu cu mina ta cu scula alora?
    - Pai ca sa fie in top cind il cauti pe Google. (!!!!!!)

    L-am scos din lista de messenger si nu-i mai raspund la telefon.

  4. Marius @ 4.4.2008, 10:26 am

    Clientul tau e precum nevasta ta.
    Nu cred ca reactioneaza prea bine daca o faci cretina.
    Indicat e sa ii ceri de la inceput un layout care ii place si apoi sa te apuci de treaba.
    Apoi nu mai are ce comenta … pentru ca va vorbi pe banii lui.

  5. Gabriel Agu @ 4.4.2008, 11:11 am

    Stim cu totii ca multi clienti pot fi reticenti la opiniile profesioniste pe care le dam in calitate de designeri, information architects, programatori etc. Problema sta de fapt in 2 lucruri: 1. lipsa de educatie in piata web romaneasca (unde clientii considera ca daca platesc, trebuie sa primeasca orice au cerut, indiferent daca e bun sau nu pentru proiect sau afacerea lor) si 2. incapacitatea freelancerului sau firmei de webdev sa impuna un nivel de asteptari clientului. Daca il convingi ca stii foarte bine sa iti faci treaba, multe din problemele astea pot fi depasite.
    Tehnic vorbind, imaginile se pot optimiza pentru web, se poate scrie un html semantic pentru indexarea Google, se pot adauga alt-uri pe imagini, pentru fonturi custom, se poate folosi o solutie sIFR.
    Intr-o nota personala, toti avem diverse frustrari fata de clienti, toti am avut experiente nefericite cu unii sau cu altii, dar generalizarea nu e cel mai bun lucru.
    Numai bine.

  6. Dot @ 4.4.2008, 11:43 am

    Romanii???
    Sa vezi francezii :))))

  7. Ana @ 4.4.2008, 11:49 am

    Am citit mai multe articole de-a lungul timpului in care diversi publicitari isi spun oful despre clientul cretin. Stiu foarte bine ca exista astfel de clienti, asa cum stiu foarte bine si ca exista agentii si publicitari absolut jalnici care nu sunt in stare sa respecte un brief, sa respecte un Corporate Identity sau un deadline etc. Am primit de-a lungul timpului texte absolut jenante de la diversi copywriteri, cu tot cu greseli gramaticale. In concluzie exista cretini de ambele tabere! Hai sa fim drepti si sa recunoastem!

  8. adrian @ 4.4.2008, 12:06 pm

    30 secunde? hmm, exista regula celor 4 secunde max in care un site trebuie sa se incarce, 30 de secunde e o eternitate!

  9. Dan @ 4.4.2008, 12:10 pm

    problema asta e si la olandezi, manageru vrea site-u sa arate flashy, sa ia ochii, colorat, greoi… asa-i place lui.
    dupa ce designerii se lupta cu el vreo 2 saptamani, tot ca el il fac…
    dupa 2 luni in care ranku pe google e la pamant, o lasa moarta si revine la propunerea designerilor.

  10. andrei @ 4.4.2008, 1:33 pm

    ca sa nu vorbim de clasicele: vreau sa fie ca pe site-ul ala, exact asa vreau si eu.

  11. Lucian Lature @ 4.4.2008, 5:35 pm

    Iti recomand articolul http://freelanceswitch.com/clients/12-breeds-of-client-and-how-to-work-with-them/ .

    Eu am incercat de cateva ori sa ma “conformez” sfaturilor scrise acolo, dar nu am reusit.
    Poate tu vei avea mai mult succes.

    Ca o remarca, clientul artist e cel mai al dracului si mai prost, si iti vine sa-ti iei campii cand acel client ia decizii impotriva bunului simt si chiar al afacerii lui, intr-un final. La un moment dat, vei invata sa recunosti un astfel de client, sa incerci sa-i bagi mintile in cap (rata de succes foarte scazuta…) si in cele din urma sa refuzi sa-l ai ca si client. Intotdeaun face bine afacerii tale.

  12. Alina @ 4.4.2008, 5:42 pm

    Cred ca exagerezi un pic. Clientul e client, chiar daca cateodata zice numai tampenii. Totul tine de cat de mult stii sa vorbesti, negociezi cu un om. De aia exista meseria de Vanzari/Sales, este si asta o arta. Ca tu esti si programator si manager si sales este alta treaba.
    In plus, nu inteleg aceasta manie a SEO. Parca am ajuns sa ne inchinam la SEO ca la Dzeu. Cred ca niste reguli de bun simt sunt suficiente pentru Google(description, keywords, title si eventual linkurile). Se uita esentialul, siteurile sunt facute pentru utilizatori, nu pentru Google sau eu stiu ce alt motor de cautare. Iar la banda actuala, nu cred ca mai e asa mare problema daca un site e mai incarcat (nu zic de extreme)

  13. Iulian @ 4.4.2008, 7:16 pm

    Pe langa subiect. Da’, hai totusi sa zic si io ceva…; pt. mine e clar: clientu’ poate sa aiba ce pretentii vrea, dar si costul trebuie sa fie pe masura pretentiilor. Da’ hai ca m-am abatut de la subiect. Deci, ti-am descoperit blogul si am ramas placut surprins de efortul tau de a scrie cat mai placut si mai bine, tra-la-la, tra-la-la. Ideea e ca m-ai inspirtat si impulsionat in crearea unui metablog care sa aiba ca tema silul, dar si critica, celorlalte bloguri, si nu numai. Asa ca, primul post este dedicat stilului tau; deci, daca ai chef sa-ti vezi un pic laudat si criticat stilul, poti sa dai un clic aci: http://www.icostache.blogspot.com; bine, nu chiar un clic.

  14. Alex Mihăileanu @ 5.4.2008, 1:48 am

    manoland: e dimensiunea standard a bannerelor (125x125px – ma rog, e posibil sa fie latura de 124 si se face 125 cu tot cu border, nu stiu exact ce-am facut acolo)
    sadwank: de regula, imi aleg clientii. cazul de fata era taiatul unui PSD, numa’ ca designerul a facut o treaba de ma doare mintea, ca tre’ sa fac ţîşpe background-uri si alte ţîşpe DIV-uri si wrap-uri separate ca sa iasa cum vrea el. in fine…
    Marius: cum spuneam mai sus, daca omul nu pricepe ce ii zic, mai bine o las balta. nu ma complic inutil cu oameni pe care urmeaza sa ii fac cretini. de aia mi-am si ales o nevasta pe care sa n-o fac cretina :P.
    Gabriel Agu: ai dreptate, generalizarea nu e buna, dar ce sa-i faci cind nu poti sa dai nume? :)) generalizezi.
    Dot: nu, mersi. nu vreau francezi :)) da’ las’ ca nici cu englezii nu mi-e rusine. am propus un layout pentru o firma englezeasca, a fost acceptat, dupa care a suferit niste modificari de mi-a venit sa ma urc pe pereti. deh, preferintele clientului :))
    Ana: nu era vorba de copywriteri, dar ai dreptate in privinta asta.
    Adrian: regula lu’ 30 de secunde e aia de acu’ vreo sase-sapte ani, cind mai tot netu’ mergea prin dial-up. se aplica si acum, pentru ca nu toti au broadband.
    Alina: nu e vorba de inchinare la SEO, e vorba ca vine clientul si iti zice de SEO dupa ce vede ca cerintele lui au fost de rahat. asta una. a doua ar fi ca mie, unuia, mi-e mai usor sa il fac cit mai simplu. CSS-ul e o frumusete, nu vad de ce ar trebui folosite imagini in prostie.
    Iulian: mersi.

  15. mihai barbulescu @ 5.4.2008, 9:54 pm

    Am refuzat clienti care nu stiau ce doresc si continui sa ii refuz. Le pun la punct 3 mock-up-uri in total, daca nu sunt multumiti le spun sa mearga la alta agentie.

    Ca recomandare, intai faci un raport cu situatia curenta, cea cum o vrea clientul, apoi ii dai cateva recomandari, ceea ce tu, din experienta ta, consideri ca ar fi cel mai ok. Sunt de acord, bine; nu sunt de acord, iarasi bine.

    Pe de o parte, clientii sunt incuiati la minte. Pe de alta parte, multi designeri/programatori vor sa multumeasca toti clientii. Trebuie sa te rezumi la cei care, in urma unor explicatii de baza, mizeaza pe gandirea ta; restul cred ca vor site-uri de 100 de euro si nu merita bataia de cap.

  16. vasilissa @ 6.4.2008, 9:20 am

    Vaaaai, ce cunoscut imi pare. Sa stiti ca si pe print e exact la fel! Si cel mai imsto brief din partea clientului suna cam asa (din pacate, cam des):

    Nu stiu cum vreau, adica vreau asa, cum sa zic, sa fie FRUMOS!

    Nu reusesti sa afli niciodata ce inseamna frumosul cu pricina. Si oricum frumosul lui nu e niciodata conform principiilor minime macar pe care tu, ca specialist, le cunosti.

    Nu-i bai, el e convins ca, pentru ca are banii si pentru ca e proiectul lui, stie mai bine. Intrebarea fireasca e, daca stii, de ce nu-ti faci mata singur? De mine de ce mai ai nevoie?

  17. blinder @ 6.4.2008, 8:26 pm

    eu de obicei nu ma complic cu “desteptii” .. daca vrei rahat cu sclipici, asta primesti atata timp cat platesti. ii explic cum ar fi mai bine, daca nu vrea..sa fie sanatos. sunt banii lui, iar pe mine nu ma doare sa tastez.

  18. Alexander Lecca @ 7.4.2008, 3:03 pm

    Deja te iubesc si nu cred ca e vorba de hormoni ci de neuroni. Este unicul post al tau, de pana acum, la care simt nevoia sa ma bag. Sunt deacord cu tine, sustin total ce spui si vreau personal sa te felicit pentru tot ce faci pentru noi.
    Subiectivule vreau sa fi mereu ca astazi, sa ii arzi pe toti sa nu scape nici unul. Spor om bun si la mai mare. Cu suflet, Xander.

  19. gica @ 7.4.2008, 3:33 pm

    Al cui este nr. de mobil 7788, pt. ca mi-a furat bani, pe trei sms date catre NETOPIA, pe care eu nu le-am efectuat, banii ia luat VODAFONE.
    Cineva ma fura si nu stiu cine.

  20. Marius @ 7.4.2008, 5:55 pm

    Alex … ma refeream inclusiv la clientii viitori.
    Ca poate vrei mai multi “copii” ;)
    Felcitari ptr statutul de freelance… ar trebui sa faci un tutorial sa explici si la cei mai fricosi … cate proiecte trebuie sa ai si la ce bani ca sa poti sa traiesti… bine

  21. Alex Mihăileanu @ 7.4.2008, 6:00 pm

    Marius: prefer sa nu fac publica lista de preturi :P
    ma rog, ca idee, de regula negociez in functie de dificultatea proiectului, volumul de munca, deadline si altele. difera de la caz la caz, nu e o suma fixa.

  22. Sunt specialist, deci mai destept ca tine | ARHI @ 8.4.2008, 10:35 am

    [...] Aceste randuri le gandesc de cateva zile. Nu le-am scris din multiple motive. Subiectiv scrie aici despre prostia clientilor sai, din domeniul web-design. Ca nu stiu una, nu stiu alta, nu vor sa inteleaga ca daca tu spui ceva, inseamna ca asa e, tu fiind specialist. Asta e o boala a romaniei. O boala grava. Cred ca suntem singura tara din lume in care clientul nostru nu este stapanul nostru, in care eu, specialistul, sunt mai de pret in fata mea decat clientul. In domeniul meu de activitate ma lovesc zilnic de asemenea atitudini. Fie ca e vorba de baiatul din magazinul de telefoane mobile, care iti tranteste in fata ca “aici vindem telefoane, nu siemensuri”, desi tu ii ceri un telefon siemens, pentru ca asa vrei TU, clientul, sau ca este baiatul din hypermarket, care iti explica plin de detasare ca tot ce stii tu despre electronice este o tampenie, si ca ar trebui sa il ascult pe el, luand ce crede el ca e mai bine. Romania duce lipsa de vanzatori. De oameni care sa lucreze in domeniul serviciilor. Oricarui roman, daca ii spui de “vanzator” se simte jignit. Cum adica, vanzator?! Da, ne este rusine sa vindem. Ne este rusine sa admitem ca traim din vanzare, din banii clientului respectiv, ca afacerea noastra degeaba are piarizde, degeaba are account manageri, degeaba are depozite, DESIGNERI sau orice altceva. Daca nu are echipa de vanzari, daca nu are vanzatori, DACA NU VINDE, degeaba. Si cum sa vinzi, daca tie ti-e rusine sa fii vanzator? Asta in conditiile in care toti suntem vanzatori. Macar ca ne vindem forta de munca pe o piata libera. Cum sa asiguri un serviciu multumitor PENTRU CLIENT, nu PENTRU TINE, atata timp cat tu suferi de suficienta de a te considera cel mai destept, cel mai bun, al doilea Cucuzel? Cum sa vinzi cand tu, chiar si in eul tau interior, il consideri pe client un cretin care iti risipeste timpul? Un mare om de vanzari mi-a spus odata, cand eram si eu in faza tip “subiectiv”: Indiferent de ce iti spune clientul si de cum te priveste, daca el pleaca lasandu-si banii la tine, tu ai castigat. Din pacate, la noi va mai trece multa apa pe garla pana sa se ajunga la asa ceva. [...]

  23. Napster @ 8.4.2008, 12:17 pm

    Unul dintre cele mai bune posturi din blogosfera de ceva timp.
    Adevarul trist este ca daca un client da nista bani considera ca de banii aia angajatul este sclav. Daca omul vrea sa ii faci un banner care poate provoca crize epileptice trebuie sa il faci pentru ca el e seful si ajungi spurcat de toti inaptii. Vorba aia, prosti dar multi.
    Ideea e simpla, trebuie sa faceti banii in primul rand dar totodata incercati sa lucrati intr-o maniera profesionala, atat cat se poate. Daca omul iti arunca servieta de bani pe masa si spune ca vrea o copie la cine stie ce pagina, nu cred ca multi refuza.

  24. Andrei Monciu @ 8.4.2008, 12:38 pm

    si eu dupa KISS incerc sa ma ghidez, e cel mai bun principiu, works everytime

  25. Cookie503 @ 8.4.2008, 2:49 pm

    Stii vorba aia: “Everybody thinks they’re a designer”…

  26. Cristian @ 26.10.2008, 2:03 am

    Ai dreptate cu ce spui, dar totusi cum reusim sa le explicam clientilor felul in care stau lucrurile? Din cate spui tu, se pare ca nu prea ai avut succes in privinta asta. Inca o data felicitari pentru modul in care ai pus problema.

Lasa un comentariu

* obligatoriu. Adresa de mail nu va fi facuta publica.

ATENTIE

Nu sint tolerate injuraturile, cuvintele si expresiile obscene sau comentariile neargumentate. Chestie de igiena a conversatiei. Mai multe detalii, aici.