Despre moartea printului şi alte aberaţii

magazines manifest Despre moartea printului şi alte aberaţii

La fiecare ieşire din ţară, imediat după coborîrea din avion, primul lucru care-mi vine în minte este să mă opresc la un chioşc de ziare. Şi prima cumpărătură este revista Wired. Şi indiferent dacă ultimul număr este mai slab decît precedentele pe care am tot dat între opt şi zece euro (în funcţie de ţară sau de distribuitor), întotdeauna se ridică la un nivel al aşteptărilor peste medie.

Nişte comparaţii subiective

Conceptul editorial este susţinut de un concept grafic extrem de bine pus la punct. Iar dacă un articol poate nu te dă pe spate, greutatea lui este mult sporită de vizual. Numărul din luna mai, de exemplu, este slab comparativ cu numere mai vechi pe care le-am cumpărat de-a lungul timpului. Există, probabil, trei articole care merită citite cap-coadă, anume “Geek Power / Master Minds”, o istorie a hacking-ului (şi nu ne referim aici la definiţia consacrată, ci la cea originală) de la Bill Gates pînă la Mark Zuckerberg, “Getting Lost” şi încă unul pe care nu mi-l mai amintesc.

wired detail 300x203 Despre moartea printului şi alte aberaţiiAcum, să revenim cu picioarele pe pămînt românesc. Dacă ar fi să luăm revistele autohtone, aş spune că există doar două: Esquire şi Decât o Revistă. Cam asta e diferenţa de concepte. Există, desigur, Money Express, pe partea de economice, însă nu se poate ridica la standardul, de exemplu, al The Economist. Sînt pline chioşcurile de ziare de tone de reviste pentru femei, însă n-am văzut niciuna care să se ridice, să zicem, la nivelul unui număr de acum trei ani dintr-o Eve britanică.

Am ales Wired pentru că-mi este cel mai la îndemînă, chiar dacă numărul din mai este slab. Presa din România – şi mă refer la majoritatea ei, începînd de prin 2004-2005 – s-a oprit în momentul creşterii economice. Calitativ, vorbind. Teoretic, avem informaţie la grămadă. Practic, n-avem ce să citim. Apoi, ne mirăm că “moare printul”, că nu se mai cumpără ziare sau reviste. Mulţi publisheri se rezumă la a citi publicaţii cu ştaif din afara ţării, devin fani, dar se rezumă la a spune: “Să facem ceva în genul ăsta“. Apoi, activează modul “Sleep” şi nu-şi mai bat capul.

Editorial

Am pus mîna, în ultimele luni, pe mai multe reviste autohtone. E drept, din categoria “business”. Prin 2005, îl citeam pe Mircea Sîrbu în Business Magazin şi-mi plăcea. Era o perioadă în care online-ul se afla încă la stadiul de messenger, mai puţin la cel de business. Ultima oară cînd i-am citit un articol, am realizat că textele lui Sîrbu sînt depăşite, nu mai aduce nimic nou, ca şi cum n-ar mai fi apărut nici un concept.

Am luat – e drept, de pe net, PDF-ul – revista Biz. Altădată, un soi de glorie a printului de business, cu analize aprofundate, serioase. N-am citit cap-coadă revista, ci doar ce mă interesa pe partea de media. Nu cred să fi văzut o analiză mai slabă de ani de zile. De foarte mulţi ani de zile. Un material foarte lung în care sînt prezentate aceleaşi idei pe care le aud de o bună bucată de vreme şi care, într-un final, nu spune nimic, nu aduce nimic nou.

wired lost article 300x212 Despre moartea printului şi alte aberaţiiSă mă ierte Mona Dîrţu, redactorul şef de la Money Express, dar acum vreo două săptămîni, la un moment dat, am văzut un articol pe media parcă scris ca să fie acolo. Un subiect foarte fain, dar tratat extrem de prost, dintr-o perspectivă cît se poate de comună. Comparînd cu alte articole din revistă, textul era de-a dreptul mediocru, sec, fără nici un plus.

Grafic

Dacă luăm revistele româneşti, niciuna nu excelează din punct de vedere vizual. Money Express suferă, de exemplu, de o problemă serioasă cînd vine vorba de copertă. Trei din patru coperte sînt mai degrabă neinspirate. Compensează cît de cît la interior. Însă la fel ca toate celelalte, infograficele au rămas la stadiul de utopie pentru media românească. De Business Magazin sau Biz nici nu mai vorbesc: fonturi neinspirate, whitespace ori exagerat de mult, ori prea puţin şi tot aşa.

Wired este exemplul ideal de ce se poate face. Nu vorbim aici de cotidiene, unde n-ai timp să devii pictor, vorbim de săptămînale şi de lunare. Wired este genul de revistă pe care trebuie s-o cumperi pentru a beneficia de experienţa cititului unui articol. Eu, de exemplu, nu pot să citesc feature-urile din Wired pe site, îmi pierd foarte repede răbdarea, însă aş sta ore-n şir cu nasul în revistă.

Oamenii

wired lost detail 300x200 Despre moartea printului şi alte aberaţiiLimitarea din punct de vedere editorial are ca principală cauză lipsa originalităţii. Iar pentru a avea originalitate, îţi trebuie oameni deschişi, odihniţi, cu idei. Managementul din presa centrală s-a limitat la a angaja “ziarişti” de pe băncile facultăţii pe cinci milioane lunar pe cap de angajat, n-a stat nimeni să-i înveţe, nu şi-a bătut nimeni capul să explice. Rezultatele sînt vizibile în ceea ce am putea numi, simplu, textele pe care le citim în gazete.

Am copiat în neştire concepte din afara ţării, că ei ştiu mai bine, dar numai la nivel grafic şi la nivel de organizare a informaţiei. Nu şi la nivel de conţinut. Sînt chestii pe care le-am mai spus, acum mă repet. Avem ziarişti care primesc ştirile de-a gata, nu se mai iese pe teren, nu se mai “miros” subiecte, nu se mai spun poveşti, ci se se umple ziarul cu texte şi se trag sfori la nivel mare, de interese ale patronului. Nu se numeşte “moartea printului”. Expresia corectă este “moartea jurnalismului”. Mă rog, e doar o boală în stadiu avansat, dar se poate vindeca. Desigur, dacă stă cineva să-şi bată capul.

După nişte mulţi ani în care principalul criteriu de angajare a jurnaliştilor a fost leafa cît mai mică, poate e cazul ca, atunci cînd se fac angajări, să se dea nişte teste pentru a se vedea modul în care gîndeşte reporterul, ce unghiuri noi de abordare a unui subiect aduce, cum ordonează ştirile în funcţie de importanţă şi care sînt criteriile şi aşa mai departe.

De unde mai sperăm

E motivul pentru care există bloguri care sînt mai citite decît revistele. Un singur om care scrie mai bine decît o redacţie, dacă mi se permite exagerarea. E motivul pentru care Cristi Orgonaş scrie mai bine decît toată redacţia de la Biz, dar nu-i dă nimeni lunar tot bugetul acelui lunar. Şi, în timp ce blogul lui creşte, revista e în picaj.

Spuneam de Esquire şi Decât o Revistă. Sînt două exemple în care găseşti şi altceva, unde există creativitate şi originalitate. Adică tot ceea ce lipseşte la restul presei. Decât o Revistă va creşte foarte mult pe baza conţinutului, nu pe baza marketingului. Sînt două exemple care poate ar trebui urmate şi de restul presei. Asta, desigur, dacă se doreşte supravieţuirea. Cum spuneam, printul nu moare, cele care mor sînt publicaţiile.

PS: “Argumentele” de aici sînt o bătaie de joc la adresa cumpărătorului de reviste. Adevăratul argument pentru a te abona la o publicaţie nu poate fi decît calitatea scriiturii şi perspectivele pe care ţi le oferă un articol. Altfel, e doar o tristeţe de hîrtie.

Tags: , , , , , ,

29 comentarii

  1. Ovidiu @ 10.6.2010, 12:54 pm

    Probabil că nu te pasionează subiectul și nu te-ai uitat atent pe National Geographic. Este, după părerea mea, singura revistă care mai merită cumpărată în România.

    Poate o cauză să fie și faptul că o foarte mare parte din materiale sunt concepute în afară, dar nu am constatat nici o diferență de calitate între articolele românești și cele traduse.

  2. viorel @ 10.6.2010, 1:04 pm

    Au venit niste genii din strainatate sa le tina discursuri menegerilor din presa la un moment dat. Atunci toti menegerii lu peste au avut o revelatie cum ca se poate face presa angajand 10 negri mititei si un guru care sa-i biciuiasca. Rezultatul e ceea ce ai scris in articol. O varza totala.
    De ce? Pai au omis menegerii lu peste ca aia 10 negri mititei din vest nu se compara cu cei 10 negri mititei din Romania. Aici ori angajezi numai uriasi (pentru piata locala), ori inchizi pravalia si pleci la plaja. Si oricare varianta din astea doua ai alege, in final iesi mai ieftin.

  3. br3b @ 10.6.2010, 2:10 pm

    Demult n-am mai citit un text atat de lucid care sa-mi exprime atat de limpede ceea ce gandeam si nu puteam articula despre revistele autohtone.

    Ce-mi lipseste mie ca si consumator de presa, in acest moment, e specia reportajului. A disparut complet din peisajul jurnalismului bastinas, descoperi un reportaj incitant asa de rar cum descoperi un restaurant bun la mare. In rest, aceleasi ciorbe.

    Ah, ca sa continui pe ideea de “moartea reportajului”. Eu nu numesc reportaj acele “servite” de la tot felul de functionari suspecti cu interese suspecte. Ala e copy/paste nu reportaj. Si nu inseamna reportaj nici Google-reportajul, asta face cu mai mult succes orice blogger.

    Felicitari pentru pertinenta postarii. Taie adanc si la marele fix. :)

  4. br3b @ 10.6.2010, 2:12 pm

    Am uitat sa mai adaug ceva. Mie mi se pare ca actualei generatii de jurnalisti le lipseste in primul rand … entuziasmul.

  5. Radu @ 10.6.2010, 2:28 pm

    Perfect de acord cu cele scrise in articol. Legat de Business Standard, Money Express si Capital (pe care chiar le urmaream intr-o vreme) ce sa zic, am vazut mai des decat era de dorit articole scrise in absoluta necunostinta de cauza, fara suficenta documentare pe subiect iar de cateva ori, chiar manipulatoare. Pacat.

  6. jules @ 10.6.2010, 9:54 pm

    Alex, stii doar ca nu spui nimic nou. Nu e subiectul meu favorit, insa ai punctat bine. Personal nu mai citesc presa scrisa de prea multi ani. Si atunci mai citeam Magazin ( ala albastru ). Doar online si foarte rar mai prinde Plesu o muza de picioare si mai scoate un editorial bun. Cred ca Patriciu bate la fund peste jumatate din editorialistii nostri autohtoni. Si ma doare sa spun asta. :)

    Cit despre argumentele pro din linkul de la sfirsit, pot sa spun ca ai fost amabil. Cele 10+1 argumente sint atit de idioate, incit mi-e greu sa cred ca cineva le-ar lua in serios sau au fost scrise la modul serios.

  7. dojo @ 11.6.2010, 12:35 am

    Oameni platiti cu 600 de lei pe luna. Stiristi care fac munca din redactie (de pe flux). Tot felul de idioti care nu stiu nici sa scrie sau sa traduca decent. Cam asta este imaginea presei. Nu am mai cumparat un ziar de ani buni si nu cred ca am pierdut nimic cu prilejul asta. In ceea ce priveste revistele noastre este, asa cum spui, durere maximala. Am avut mereu acces si pe “dincolo” si, chiar daca nici presa la ei nu mai e chiar asa pe cai albi, diferenta calitativa este trista.

  8. Misu @ 11.6.2010, 9:28 am

    come on, cristi orgonas!!!???

  9. razvan @ 11.6.2010, 11:54 am

    Cel mai probabil revistele sunt singurele aparitii pe print care vor supravietui in timp. Dar cred ca te inseli Alex cand vorbesti exclusiv de scriitura. Da e evident ca e esential sa ai scriitura buna in revista, dar fara marketing azi esti terminat.

    Problema presei scrise va deveni evidenta si pe online in curand. Nu exista manageri priceputi pe media in Romania. Crezi ca unul care a dat o in bara din varii motive pe print se va descurca pe online?

    Vorbesti despre Decat o Revista. Nu mi se pare nimic deosebit acolo, cu exceptia graficii, care insa e putin fortata. In plus, Decat o Revista face un marketing subtil, si-i felicit pentru asta, chiar daca ceea ce scriu ma lasa complet rece. Si calitativ si ca subiecte.

  10. razvan @ 11.6.2010, 11:55 am

    Ah, da si daca spui de Cristi Orgonas ca scrie bine, ma gandesc ca asteptarile tale sunt chiar low. Sa fim seriosi ce naiba.

  11. Alex Mihăileanu @ 11.6.2010, 12:08 pm

    Misu, Razvan: Cristi Orgonas scrie mai bine decit toti cei de la Revista Biz, da. Si ca scriitura, si ca explicatii si ca perspective asupra subiectelor. Nu vi se pare?

  12. razvan @ 11.6.2010, 12:50 pm

    Acuma depinde la ce te referi. La Khriss tot ce vad eu e preluarea unor date din INS sau Eurostat sau articolase de nivelul revistei filosofului din liceu clasa a 10-a. Sincer.Sau poate gresesc eu pentru ca nu citesc Biz ca sa pot compara? :))

  13. Cristian Orgonas @ 11.6.2010, 1:28 pm

    Razvan: in mod evident, nu ma pot compara cu businesscover.ro la niciun capitol. Voi sunteti la un alt nivel, mult superior mie.

  14. razvan @ 11.6.2010, 2:05 pm

    Pt. Khriss – Asta n are nicio legatura. Nu e vorba de superior sau inferior. E vorba de placut ori ba. Am mai incercat sa ti spun si pe blogul tau, de altfel. Oricum vorbim de spre lucruri diferite. Business Cover functioneaza pe alte principii. E un blog colectiv, dar nu e un blog ca sa zic asa :))

  15. Cristian Orgonas @ 11.6.2010, 2:36 pm

    @Razvan: daca tie nu iti place in site nu inseamna ca situl respectiv este low. Spre exemplu, eu intru destul de des pe bc.ro si pot spune ca aveti articole interesante.

    In schimb, nu intru aproape deloc pe wall-street.ro sau incont.ro, dar nu pot spune ca siturile respective sunt atat de jos incat nu merita citite.
    Oricum, nu vreau sa polemizez pe tema asta pentru ca sunt subiectiv, iar articolul lui Alex are alt subiect :-)

  16. Alina @ 13.6.2010, 7:13 pm

    Acelasi lucru se poate zice despre revistele pentru femei.

    Exista o diferenta clara intre cele romanesti, care sunt penibile de-a dreptul si cele din restul Europei, mai putin UK. De fapt sunt doar copy/paste dupa stilul revistelor americane, care abunda in “intelect”

    Daca te paste curiozitatea iti recomand sa cumperi o Unica din Romania si o Unica din Franta…

    Si la final, Khriss.ro este unul dintre putinele bloguri de calitate din Ro.

  17. Iulia @ 14.6.2010, 8:15 pm

    Draga Subiective, e clar ca esti subiectiv, dar ar fi de dorit sa fii asa in cunostinta de cauza…Eu citesc Biz si imi place campania lor. Nu consider ca motivele acelea sunt o bataie de joc la adresa mea, in calitate de cititor de reviste de presa. Nu toate motivele rezoneaza cu mine, dar cateva o fac. Si, din cate am auzit, cu multi altii care citesc si au o revista preferata, si care sustin campania lor.

    BTW, revista e bi-lunara, nu lunara. Si, contrar opiniei tale, nu e deloc in picaj. Ci in crestere ca tiraj. Din cate am auzit se auditeaza in toamna asta. In ce priveste parerile pentru calitatea editoriala, nu comentez regretele tale ca nicio revista din Romania nu se ridica la nivelul Eve sau The Economist. Nu stiu cine o face, in afara de ele insele, pe plan international, ca sa emit pretentii pentru presa din Romania..

  18. Misu @ 14.6.2010, 9:57 pm

    Alex, nu imi place! Pe de o parte khris a avut un atu si nu te pot contrazice, dar l-a pierdut in timp, pe de alta parte arata ca si cum a vrut sa faca bani prea repede si a scazut calitatea, dar si personalitatea blogului, iar atitudinea, serios acum, grafice pe tabelele INS?!

  19. Alex Mihăileanu @ 14.6.2010, 10:12 pm

    @Misu: toata lumea are o problema cu datele INS. Dar spune-mi si mie o chestie: in afara de el, cine mai scrie pornind de la datele INS? Here’s the point: Cristi, in comparatie cu altii, chiar isi bate capul. Altii – si ma refer la jurnalisti de pe la publicatii “de specialitate” – asteapta sa le pice stirile de la Mediafax. Deci?
    @Iulia: Da, sint convins. E grav daca ai o revista preferata si aia e Biz. Mai plateste Rachad?

  20. cm @ 14.6.2010, 10:28 pm

    @cristian orgonas
    Si daca autorului acestui post nu ii place o revista, asta inseamna ca e low?

    @alex
    Nu crezi ca inainte ca cineva sa isi dea cu parerea despre ceva, orice, ar trebui sa aiba si experienta in domeniul respectiv si mai ales sa fie la zi cu informatiile?

  21. Ionica @ 14.6.2010, 10:33 pm

    Stimate domn va felicit pentru inca un post bine documentat si extrem de acid. Cristian Orgonas scrie mai bine decat toata redacatia Financial Times, BusinessWeek sau Forbes la un loc – nu doar decat cei de la Biz. Blogul acestuia este cel mai potrivit loc in care sa aprofundezi investitiile pe cap de vita furajera sau sacrificiul de pasari, preluate de pe INS sau Eurostat. Va felicit.

  22. Misu @ 14.6.2010, 10:59 pm

    Pornind de la date INS, scrie cam toata presa si preia si TV-ul ce si cum aranjeaza interesele editoriale. Target-ul si limbajul difera!

  23. Ionica @ 14.6.2010, 11:40 pm

    Stimate domn jurnalist, cu experienta la departamentul de IT din cadrul Ringier, va felicit pentru obiectivitate si, mai ales pentru faptul ca publicati toate comentariile. Inca o data felicitari pentru domnul Orgonas, care va fii rev9olutionat presa scrisa din tara.

  24. Alex Mihăileanu @ 15.6.2010, 7:32 am

    @cm: este o parere personala, trebuie luata ca atare. Mie asta imi transmite continutul unei reviste de business care a decazut. Personal, eu nu am ce citi in ea si nu este problema mea personala, ci a echipei editoriale si, in acelasi timp, a managementului. De la Biz au plecat foarte multi jurnalisti foarte buni. Daca managementul n-a stiut sa-i tina, nu e problema mea. Repet: este punctul meu de vedere. Si inca o chestie: aia cu “experienta” este o mica rautate si o sa o ignor. Legat de cifre, ce-as putea spune? Ca Biz nu este auditata? Te-ai uitat in ultima vreme la chioscurile de ziare? Ca eu n-am prea mai vazut-o.

  25. Alex Mihăileanu @ 15.6.2010, 9:02 am

    @Ionica: invata sa folosesti corect numarul de i-uri in declinarile unui verb si in pluraluri si dupa aia comenteaza.

  26. Georgiana @ 15.6.2010, 11:59 am

    Draga deontologule, mie tot acest post imi miroase a vendeta personala. Altfel nu inteleg de unde atata inverusnare contra unei publicatii de business dupa ce ai rasfoit un pdf online. Spui ca nu ai gasit Biz-ul la tarabe, ai incercat la chioscurile din mall-uri, super sau hypermarketuri – stii tu formele de retail modern. Spre informarea ta nici Money Express, Business Magazin sau Forbes Romania nu se gasesc la toate tarabele de la coltul strazii. Iar motivul e foarte simplu – presa de business este o NISA in Romania ca de altfel in multe alte tari, prin urmare cine vrea sa o citeasca stie unde sa o gaseasca!!!

  27. Alex Mihăileanu @ 15.6.2010, 12:07 pm

    Draga mea, daca v-ati pus toata redactia sa comentati, mai bine va abtineti. In alta ordine de idei, mi-au facut rau suficienti indivizi si nu m-am razbunat. Daca vrei sa te parafrazez, “vendeta e arma prostului”. Iar daca vrei sa-ti demonstrez ca nu prea te duce mintea, te invit sa recitesti textul. Ideea nu era ca Biz e o revista proasta, ci ca revistele romanesti, in general, sint varza. Si apropo, Biz chiar e o revista slaba.

  28. Iulia @ 15.6.2010, 1:11 pm

    Revista are alt actionariat si management de vreo 9 luni… lasa, ramai la online.

  29. cm @ 17.6.2010, 9:53 am

    @alex
    Eu nu fac mici rautati. Ori fac, ori nu fac! Asa sunt eu.

    In alta ordine de idei, e bine sa se stie ca am comentat si comentez fiind “subiectivizat” de experienta mea de 7 ani la Biz si de legatura pe care inca o mai am cu acest titlu.

    Acum, hai sa lamurim cateva lucruri:

    * daca tu nu ai ce citi in ea, asta nu inseamna ca e slaba. cred ca e de bun simt ce spun, nu?
    * au plecat oameni buni… da-mi cateva nume, te rog! in opinia mea au ramas cei care trebuiau sa ramana.
    * managementul nu a putut sa ii tina… managementul s-a schimbat din octombrie 2009.
    * legat de cifre… de aproape o luna Biz a intrat in BRAT, e pozitia 15 aici: http://brat.ro/index.php?page=membrii&tip=edituri&language=ro
    * ca nu o gasesti la toate chioscurile… e adevarat, dar nicio alta publicatie nu e chiar la toate chioscurile.

    cum spuneam, cand e vorba de rautati, le fac sau nu le fac. acum a fost doar o chestiune de informare!

Lasa un comentariu

* obligatoriu. Adresa de mail nu va fi facuta publica.

ATENTIE

Nu sint tolerate injuraturile, cuvintele si expresiile obscene sau comentariile neargumentate. Chestie de igiena a conversatiei. Mai multe detalii, aici.